کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

شوراهای صنفی دانشجویی: دست زورمندان اقتصادی و سیاسی باید از دانشگاه کوتاه شود

16:02 - 13 آذر 1396

کوردستان میدیا: در آستانه‌ی روز دانشجو شوراهای صنفی دانشجویی سراسر ایران در بیانیه‌ای مشترک سیاست‌های ضدبشری و سرکوبگرانه‌ی رژیم اسلامی را محکوم کردند.

بنابر گزارش‌های منتشر شده، در روز یکشنبه دوازدهم آذر ١٣٩٦، بیانیه‌ای از سوی ٣٢ شورای صنفی دانشجویی به مناسبت نزدیک شدن به روز دانشجو منتشر کردند. سر این بیانیه آمده است: شانزدهم آذر، روز دانشجو، نماد مبارزه‌ی دانشجویان پیشرو در راه عدالت و آزادی است.
برای سال‌ها، این روز در قالب ِ برنامه‌های کم‌مایه‌ی چند تشکل سیاسیِ رسمی برای ایجاد شور و هیجانِ زودگذر و بیان شعارهای جناح‌های سیاسی مسخ شده بود. اما اکنون سه سال است که دانشجویان مستقل و فعالان صنفی عزم کرده‌اند تا معنا و تصویری دیگر به این روز بدهند.

در این بیانیه که از سوی شوراهای صنفی دانشجویی نقاط مختلف ایران امضا شده است، به سیاست‌های ضدبشری جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه‌ی اخیر اشاره شده و متذکر می‌شود: در سه دهه‌ی گذشته، تهاجمی هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده، ساحت‌های گوناگون جامعه‌ی ایران را زیر ضربه‌های مُهلِک خود گرفته است. این بیانیه همچنین می‌افزاید: این تهاجمِ همه‌جانبه عمدتاً با سه اهرم صورت گرفته است: واگذاریِ بنگاه‌های اقتصادی به بخش خصوصی، خصوصی‌سازی و گران‌سازیِ خدمات اجتماعی، و تشدیدِ سازوکارهای کنترلی بر مبنای انواع و اقسام تبعیض‌های اجتماعی و نظارت‌های امنیتی. تهاجمی که در دولت‌های گوناگون با همراهی مجلس و نهادهای مربوطه هدایت می‌شد، در دولت کنونی، علاوه بر تثبیت فاجعه‌ی دولت‌های قبل، به طرز چشم‌گیری شدت یافته است.

این بیانیه که به جوانب مختلف زندگی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه‌ی ایران پرداخته، به سیاست‌های امنیتی و سرکوبگرانه رژیم در دانشگاه‌ها با دید تحلیلی نگریسته و یادآور می‌شود که: شوراهای صنفی سراسر کشور، در تمام سال‌های تهاجم عِنان‌گُسیخته‌ی سرمایه و قدرت به دانشگاه‌ها، نماینده‌ی راستین دانشجویان ایران بوده و هستند. این شوراها، این‌بار به بهانه‌ی شانزدهم آذر ١٣٩٦، در همبستگی با دیگر کنشگران اجتماعی -که کوشیده‌اند سدّی در راه این تهاجم باشند- مطالبات صنفی و اجتماعیِ دانشجویان را اعلام و بر این باور خود تأکید می‌کنند که راه تحقق خواسته‌ها، قدرت جمعیِ دانشجویان و اراده‌ی مستقل آنان است.

روز دانشجو، در ایران به ١٦ آذر اطلاق می‌شود. این روز، به یاد سه دانشجو مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته می‌شود.