کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

قیمت دلار از ٤٢٠٠ تومان گذشت

13:37 - 15 آذر 1396

کوردستان میدیا: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال میلادی، اقتصاد شکننده‌ی ایران با افزایش قیمت دلار روبرو شد.

بنابر گزارشی از خبرگزاری حکومتی ایرنا، قیمت دلار در بازار آزاد به قیمت بیش از چهار هزار و ۲۰۰ تومان رسید. گزارشات منتشره از تاثیر افزایش قیمت دلار بر بازار طلا و سکه نیز خبر می‌دهند. نرخ دلار در ایران از شهریورماه روند صعودی به خود گرفت و در ۱۷ مهرماه از مرز چهار هزار تومان گذشت.

کارشناسان بازار ارز به دلایل متعددی برای سیر صعودی نرخ دلار در ایران اشاره کرده‌اند. نیاز دولت به نقدینگی و تامین منابع مالی خود از طریق مابه‌التفاوت ارز و تومان از جمله دلایل ذکر شده می‌‌باشد اما محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در سخنانی این دلیل را رد کرد و گفت: سیاست دولت این نیست که پول ملی تضعیف شود.

همچنین اعلام استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران و تشدید فشارهای بین‌‌المللی بر رژیم اسلامی از جمله دلایل دیگری می‌باشد که کارشناسان اقتصادی به آن اشاره کرده‌اند. خبرگزاری حکومتی تسنیم در این مورد نوشت: کارشناسان معتقدند که اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره برجام و ایران علت اصلی گران شدن یکباره دلار در بازار است.

تسنیم در ادامه‌ی گزارش خود به عامل دیگری در گران شدن دلار می‌پردازد و می‌نویسد: با مقایسه تورم دو ارز در دنیا و تفاوت آن‌ها می‌توان به میزان نوسان نرخ ارز رسید. تورم حوزه دلار حدود ٢ درصد و تورم حوزه ریال حدود ١٠ درصد است. مابه‌التفاوت این دو تورم، کاهش ارزش پول ملی را نشان می‌دهد. با فرض تورم این دو ارز با یک محاسبه ساده به این نتیجه می‌رسیم که از سال ٩٢ تا کنون ارزش ریال باید ٥٠ درصد تضعیف می‌شده است.

آنچکه قابل تامل است اظهارات مستمر مسئولین رژیم از جمله رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد مبنی بر تلاش برای ثبات بازار ارز است که در واقع طی سال‌ها و ماه‌های اخیر نه تنها قیمت‌ها کاهش پیدا نکرده، بلکه روند صعودی داشته است.