کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

حکم جلب رئیس‌جمهور آرژانتین به اتهام تبانی با ایران صادر شد

14:39 - 17 آذر 1396

کوردستان میدیا: یک قاضی آرژانتینی، حکم جلب رئیس‌جمهور پیشین این کشور، در ارتباط با پرونده بمب‌گذاری در کانون یهودیان، را صادر کرد.

بنا به گزارشات منتشره کلاودیو بونادیو، قاضی فدرال در آرژانتین، روز پنجشنبه ۱۶ آذر، طی صدور حکمی مصونیت پارلمانی کریستینا کیرشنر را لغو و فرمان بازداشت او را به اتهام تبانی با ایران در مورد دست داشتن در در بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ آرژانتین صادر کرد.

دادگاه مذکور جمهوری اسلامی ایران را در بمب‌گذاری سال ۹۴ میلادی در کانون یهودیان بوئنوس آیرس، موسوم به آمیا، که ۸۵ کشته به‌جا گذاشت دخیل دانسته و در حکم جلب خانم کیرشنر آمده که وی در «پنهان کردن» دست ایران در این ماجرا نقش داشته‌است.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری وقت، علی فلاحیان، وزیر اطلاعات، علی‌اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه و محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران، از جمله مقام‌های ایران هستند که حکم جلب‌شان از سوی پلیس بین‌الملل و در رابطه با این پرونده صادر شد.

پرونده آمیا بیش از دو دهه پیش گشوده شد و در آن زمان، گروه حزب‌الله لبنان به انجام این بمب‌گذاری و ایران به هدایت آن متهم شدند.تهران حامی اصلی حزب‌الله لبنان است.