کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

امانوئل مکرون: ایران باید در مورد برنامه‌های موشکی‌اش به پای میز مذاکره بیاید

15:45 - 17 آذر 1396

کوردستان میدیا: رئیس‌جمهور فرانسه در کنفرانس مشترکی که با امیر قطر داشت به تنش‌های موجود در منطقه و برنامه‌ی موشکی ایران پرداخت و خواستار اعمال فشار بین‌المللی بر جمهوری اسلامی شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه طی دیداری که روز پنج‌شنبه از قطر داشت، در یک کنفرانس خبری مشترک با امیر قطر به ایراد سخنانی در با مسائل منطقه، به ویژه برنامه‌ی موشکی ایران پرداخت. مکرون در این کنفرانس خبری گفت: فعالیت‌های موشکی ایران پس از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تشدید شده و این نگرانی کشورهای منطقه و گروه ۱+۵ را برانگیخته است. او در ادامه افزود: ما باید به‌شکل جمعی و روشن بر حضور ایران در مناقشات منطقه محدودیت ایجاد کنیم. ایران هم‌اکنون در عراق، سوریه، لبنان و یمن حضور فعال دارد که تنش زیادی در منطقه ایجاد کرده است.

رئیس‌جمهور فرانسه در باب موضوعاتی که باید با ایران مطرح کرد، گفت: ما باید با ایران درباره دو مسئله برنامه موشک‌های بالستیک این کشور و نقش ایران در مناقشات منطقه‌ای گفت‌وگو کنیم. مکرون همچنین به افزایش دامنه‌ی بازرسی‌ها در ایران اشاره کرد و افزود از آژانس خواسته‌ایم تا برخی از دانشگاه‌های ایران نیز در ارتباط با برنامه هسته‌ای این کشور مورد بازرسی قرار گیرند.

بعد از اعلام استراتژی نوین آمریکا در قبال ایران، فشارهای بین‌المللی بر رژیم تروریستی ایران به صورت چشم‌گیری افزایش یافته است. در همین ارتبا روسای جمهوری فرانسه و آمریکا در چندین نشست یا کنفرانس خبری خواهان اعمال محدودیت‌های گسترده بر فعالیت‌های آشوبگرانه‌ی ایران در منطقه شده‌اند.