کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

کلانتری: ایران دیگر توان تولید محصولات برای ۸۰ میلیون جمعیت را ندارد

15:18 - 20 آذر 1396

کوردستان میدیا: رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد که بحران شدید آب دامن خاک ایران را نیز گرفته است.

عیسی کلانتری، روز یکشنبه ۱۹ آذر، در همایش روز جهانی خاک طی سخنانی به سیاست‌های افزایش جمعیت در ایران تاخت و گفت: هی نگوییم ما کشور بزرگی هستیم! منابع ما محدود است، باقیمانده نیازمان را باید وارد کنیم، افزایش جمعیت باید منوط به واردات باشد. کلانتری با بحرانی خواندن وضعیت آب و خاک ایران اظهار داشت: با ظرفیت محدود آب و خاک دیگر توان تولید محصولات برای ۸۰ میلیون جمعیت را ندارد.

بیش از شصت درصد آب‌های روان و شیرین ایران در استان‌های کوردستان و زاگرس است و اکثر رودهای بزرگ -کارون، زاینده‌رود، کرخه و دز- نیز سرچشمه‌‌های‌شان در کوردستان قرار دارد.

کلانتری برنامه‌های حکومت در راستای خودکفایی را غیرعلمی و عامل اصلی بحران موجود دانست و گفت: قوانین تحمیلی مانند برنامه ششم خارج از ظرفیت‌های موجود تحمیل شده است و این برنامه با امکانات موجود در کشور سازگار نیست به طوری که از منابع بدون توجه به اصل پایداری استفاده می‌شود.

او افزود: در کشور بیش از منابع مصرف کرده‌ایم و در نتیجه خاک نیز به مانند آب به سمت ورشکستگی می‌رود.

با وخیم‌تر شدن وضعیت آبی استان‌های مرکزی و فارس‌زبان ایران، حکومت اسلامی ایران طی دهه‌های اخیر با توسل به اجرای طرح‌های متعددی همچون سدسازی و کانال‌کشی، دست به انتقال آب‌های جاری زاگرس و کوردستان زده است. امری که اکوسیستم زاگرس را بر هم زده و موج گسترش تعمدی بیابان و ایجاد نواحی ممنوعه آن هم در سرزمینی همچون کوردستان شده است.

قابل ذکر است که، انتقال آب به استان‌های مرکزی ایران اعتراضات گسترده‌ی را در پی داشته است. تظاهرات ده‌ها هزار نفری مردمان شهرهای مختلف لورستان، چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد در فروردین ١٣٩٣ شمسی در اعتراض به طرح‌های احداث تونل‌های بهشت آباد و گلاب از جمله‌ی این اعتراضات است.