کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

سهم قربانیان زلزله از سرپناه، هر ٣ خانواده یک کانکس

21:11 - 20 آذر 1396

کوردستان میدیا: افت شدید دما، عدم کمک‌رسانی مناسب و عدم احداث کمپ‌‌های استاندارد، فاجعه‌ی عظیم انسانی را در مناطق زلزله‌زده‌ی کرماشان رقم زده است.

روزنامه‌ی آفتاب یزد، روز یکشنبه نوزدهم آذر ١٣٩٦، در گزارش مفصلی از مناطق زلزله‌زده به فجایع روی داده در سرپل‌ذهاب و روستاهای تابعه پرداخت. آفتاب یزد در این گزارش به وضعیت نابسامان روستاهای زلزله‌زده و نیاز مبرم این مردمان به امکانات اولیه بهداشتی و آب آشامیدنی اشاره می‌کند و به نقل از یکی از آسیب‌دیدگان می‌نویسد: حمام و سرویس بهداشتی در روستا نداریم و مجبور هستیم از سرویس‌های بهداشتی و حمام منازلی که نیمه تخریب هستند، استفاده کنیم. این قربانی زلزله در ادامه از وعده و وعیدهای دروغین مسئولین سخن می‌گوید و متذکر می‌شود: اول گفتند؛ برای تامین مسکن موقت وام بلاعوض می‌دهند، اما بعد گفتند، اگر کانکس بگیریم دیگر پول نمی‌دهند.

آفتاب یزد در ادامه‌ی این گزارش به موضوع کانکس‌های حکومتی نصب شده در منطقه پرداخت و نوشت: به ازای هر ۳ یا ۴ خانواده تنها یک کانکس ۳ در ۴ تحویل داده شده این در حالی‌ست که هنوز اکثریت مردم آسیب‌دیده کانکس‌ تحویل نگرفته‌اند.

در همین رابطه احسن علوی، نماینده‌ی رژیم در مجلس، طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری حکومتی خانه‌ی عدالت از وقایع بعد از زلزله و عدم کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان با عنوان بلایی بدتر از زلزله یاد کرد. همچنین در همین راستا قاسم جاسمی، نماینده‌ی رژیم در تازه‌ترین اظهارات خود تمام آمارهای ارائه شده مبتنی بر تعداد کانکس‌های نصب شده در مناطق زلزله‌زده را دروغ دانست و اعلام کرد: تاکنون تنها ده درصد کانکس‌های لازم در مناطق زلزله‌زده مستقر شده‌اند. او در ادامه افزود: شرایط طوری است که حتی هنور برخی زلزله‌زدگان چادر اسکان هم ندارند.