کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

دبیرکل سازمان ملل: ایران خواسته‌های این سازمان برای توقف برنامه‌های موشکی را نادیده گرفته است

20:17 - 23 آذر 1396

کوردستان میدیا: در تازه‌ترین گزارش دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت آمده است، ایران خواسته‌های این سازمان برای توقف برنامه موشک‌های بالیستیک خود را نادیده گرفته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در گزارش تازه خود به شورای امنیت به موضوعاتی همچون پرتاب موشک به سوی ریاض، توافق اتمی قدرت‌های جهانی با ایران و برنامه‌ی موشکی جمهوری اسلامی پرداخته است. در همین رابطه خبرگزاری اسوشیتدپرس طی گزارش مفصلی مدعی‌ست که توانسته نسخه‌ای از این گزارش را در روز ٢٢ آذر به دست بیاورد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس در این ارتباط می‌‌نویسد: دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت، ابراز داشته ایران خواسته‌های این سازمان برای توقف برنامه موشک‌های بالیستیک خود را نادیده گرفته. گزارش مذکور در حالی منتشر می‌شود که نیکی هیلی، نماینده‌ی ایالات متحده در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد که در مورد اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه و جهان شواهد غیرقابل انکاری ارائه خواهد کرد.

گوترش در ادامه‌ی گزارش خود به تسلیح موشکی حوثی‌های یمن از سوی جمهوری اسلامی و ایجاد گروهی تحقیقی در این باره اشاره می‌کند. او همچنین به مفصلی شرحی از شرایط و وضعیت برنامه‌های رژیم اسلای ایران برای گسترش توان موشکی خود ارائه می‌دهد و متذکر می‌شود: فرانسه، بریتانیا، آلمان و ایالات متحده به سازمان ملل گزارش داده‌اند که موشک ماهواره‌بر سیمرغ ایران، اگر برای یک موشک بالیستیک کارایی پیدا کند ذاتا قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را خواهد داشت.

دبیرکل سازمان ملل همچنین به موضع روسیه در این رابطه اشاره کرد و می‌افزاید: روسیه نیز نامه‌ای فرستاده و اعلام کرده است که قطعنامه شورای امنیت -در تائید توافق اتمی- از ایران خواسته ‌است که برنامه موشکی خود را متوقف کند.