کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

محکومیت شهروند ایرانی به تلاش برای ارسال تجهیزات نظامی به جمهوری اسلامی

14:57 - 25 آذر 1396

کوردستان میدیا: دادستانی آمریکا شهروند ایرانی-آمریکایی را به اتهام تلاش و برنامه‌ریزی برای دور زدن تحریم‌ها علیه ایران، به زندان محکوم کرد.

روز جمعه، بیست‌وچهارم آذر ١٣٩٦، دادستانی جنوب نیویورک طی انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که علی صوفی، شهروند ایرانی-کانادایی سعی بر آن داشته تا تجهیزات نظامی را به طور غیرقانونی و بدون مجوزهای لازم از آمریکا خریداری کرده و به طور مستقیم یا غیرمستقیم به ایران ارسال کند.

در این بیانیه آمده است که علی صوفی با پذیرفتن تمام اتهام‌ها، اعتراف کرده که سعی داشته است با برنامه‌ریزی به دور زدن تحریم‌ها علیه ایران، مبادرت کند.

بنابر بیانیه دادستانی، صوفی در بین سال‌های ٢٠١٤ تا ٢٠١٦ از سوی مقام‌های ارشد سپاه تروریستی پاسداران مامور شده تا تکنولوژی نظامی پیشرفته را برای آن‌ها تامین کند و از جمله به دنبال خرید قطعات مسلسل های پیشرفته، قطعات تانک و خودروهای نظامی از آمریکا بوده است.

قابل ذکر است این شهروند ایرانی-کانادایی در هفتم سپتامبر ۲۰۱۷ در حضور قاضی دادگاه اتهام برنامه‌ریزی برای دورزدن تحریم های ایران را پذیرفت و بنابر حکم صادر شده به ٣٢ ماه زندان محکوم گردید. علی صوفی ۶۳ ساله، دارای تابعیت دوگانه‌ی ایرانی-کانادایی است که علاوه بر ۳۲ ماه زندان به یک سال زندگی زیر نظر پلیس هم محکوم شده است.

در همین رابطه، روز دوشنبه بیستم آذر، دادستان‌های فدرال آمریکا یک تاجر ترک را به صادرات موتورهای قایق و ژنراتورهای ساخت ایالت ویسکانسین به نیروی دریایی ایران متهم کردند. بنابر گزارشات خبرگزاری‌های بین‌المللی، رشید تاوان، ۴۰ ساله اهل استانبول در ماه ژوئن در رومانی بازداشت و به آمریکا منتقل شده است.