کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

آلودگی هوا، شهرهای کوردستان و ایران را به تعطیلی کشاند

14:14 - 26 آذر 1396

کوردستان میدیا: افزایش بیش از حد غلظت آلاینده‌ها در اکثر شهرهای کوردستان و ایران، مهدکودک‌ها و مدارس را به تعطیلی کشاند.

بنابر خبر منتشر شده‌ای از شبکه‌ی خبر تلویزیون حکومتی ایران، به‌دلیل پایداری هوا و افزایش آلاینده‌ها در بیشتر شهرهای پرجمعیت از جمله ارومیه، سنندج، تهران، تبریز، اراک، کرج، قزوین و قم، وضعیت هشدار اعلام شده است. این گزارش پیش‌بینی می‌کند که طی سه روز آینده وضعیت بدتر و حادتر گردد.

همچنین شدت آلودگی و افزایش سطح آلاینده‌ها مسئولین حکومتی را ناچار کرد که با انتشار بیانیه‌ای مهدکودک‌ها و مدارس مقطع ابتدای را تعطیل اعلام کردند.

آلودگی هوا در ایران، یکی از عوامل افزایش آمار مرگ‌ومیرهای محیطی می‌باشد که تا کنون آمار دقیقی در این رابطه منتشر نشده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس نتایج تحقیق عمده‌ای که در مهرماه ١٣٩٦ در نشریه پزشکی لنست منتشر شد، میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا و آب‌های آلوده در هر سال، بیش از تلفات ناشی از جنگ و درگیری‌های خشونت‌بار است.

این در حالی است که براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه ٨٠هزار مورد مرگ‌ومیر در ایران به‌علت عوامل محیطی رخ می‌دهد.

مرگ‌ومیر براثر عوامل محیطی در کشورهای مختلف ١٥تا‌٣٠درصد مرگ‌ومیرها را تشکیل می‌دهد که این آمار در ایران ٣٠درصد است.

وزارت بهداشت اعلام کرده است که سالانه در شهر تهران بیش از ٤٤٠٠ نفر بر اثر آلودگی هوا می‌میرند.در واقع به ازای هر ٢٤ساعت ١٢نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا به کام مرگ می‌روند.

وضعیت شهرستان‌ها به ویژه شهرهای کوردستان به علت عدم وجود آماری دقیق و عدم پیگیری حکومت برای حل مشکل و نیز مضاعف بودن مشکلی به نام ریزگردها، بسیار حادتر و وخیم‌تر از بخش‌های دیگر ایران است.