کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

منصور غلامی: دانشجوی ستاره‌دار سیاسی نداریم

14:36 - 26 آذر 1396

کوردستان میدیا: وزیر علوم جمهوری اسلامی طی سخنانی وجود هرگونه محدودیت ادامه تحصیل به دلیل گرایشات و فعالیت‌های سیاسی دانشجویان را منکر شد.

منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، روز شنبه بیست‌وپنجم آذرماه، در مصاحبه‌ای با وب‌سایت حکومتی خانه ملت وجود دانشجوی ستاره‌دار سیاسی در ایران را منکر شد و گفت: اشخاصی با مشکل سیاسی یا گرایش و اقدامات سیاسی وجود ندارد، چراکه مسائل سیاسی در گزینش دانشجو مطرح نمی‌شود. غلامی مشکل افراد ستاره‌دار را نه سیاسی و عقیدتی بلکه نقض در پروندههای‌شان خواند و افزود: مشکل اکثر این دانشجویان نقص پرونده است.

این در حالی‌ست که ٣٦ تشکل دانشجویی با انتشار نامه‌ای سرگشاده از خفقان حاکم بر دانشگاه به ویژه ممنوعیت فعالیت‌های دانشجویی به مناسبت فرا رسیدن روز دانشجو در آذر ١٣٩٦، انتقاد کرده و اعلام کردند: عدم صدور مجوز به شمار قابل توجهی از برنامه‌های تشکل‌های مستقل، محصول دیدگاه امنیتی و سلیقه‌ای نسبت به فضای دانشگاه است.

بنابر گزارش مفصلی از روزنامه‌ی جامعه فردا که در شماره‌ی روز پنج‌شنبه نهم آذر منتشر شد، در سال تحصیلی جدید ۲۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا پس از قبولی در آزمون، به دلیل ستاره‌دار بودن، از ادامه تحصیل در مقاطع تکمیلی و عالی محروم شده‌اند.

اصطلاح دانشجوی ستاره‌دار به فعالان دانشجویی حوزه‌های مختلف اشاره دارد که به دلیل گرایشات سیاسی و یا عقیدتی امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالا را ندارند.

حسن روحانی در تبلیغات کارزار انتخاباتی خود در سال ۹۲، وعده حذف ستاره دانشجویان،‌ بازگرداندن آن‌ها و بازکردن فضای دانشگاه‌ها را مطرح ‌کرده بود که با گذشت دو دوره از ریاست‌جمهوری او نه تنها این نوع برخوردها حذف نشده است بله فیلترها برای ستاره‌دار کردن دانشجویان بیشتر شده است.