کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

١١٠هزار کودک تنها در مقطع سنی ١٢ تا ١٤ ساله از ادامه تحصیل بازمانده‌اند

14:16 - 2 دی 1396

کوردستان میدیا: معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون در نشستی از وجود ١١٠هزار کورد بازمانده از تحصیل تنها در نقطع سنی ١٢ تا ١٤ سال خبر داد.

طی نشستی تخصصی با محوریت کودکان بازمانده از تحصیل، احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در سخنانی به آمار ١١٠هزار کودک بازمانده از تحصیل اشاره کرده و گفت: فقر کودکان بدترین شکل فقر است. اگر کودک از داشتن مدرسه و تغذیه مناسب محروم باشد فقیر می‌ماند و وظیفه سیاستگذاران این است که عوامل را شناسایی و در جهت رفع آن قدم‌های اساسی بردارند. او افزود: بحث کودکان در ایران وضعیت مناسبی ندارد. ایجاد حاشیه‌های شهری ١٠ تا ١٢ میلیونی و تغییرات جمعیتی که از روستایی به شهری تبدیل شده است عوارضی را در ایران ایجاد کرده است، که انجام اقدامات ویژه‌ای را می‌طلبد.

میدری تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در مقطع ١٠ تا ١٢ سال بیش از ١١٠هزار نفر اعلام کرد و افزود: این‌ها تنها بخشی از کودکانی هستند که از ادامه تحصیل بازمانده‌اند. او فقر و معلولیت را دو عامل اصلی در بازماندن کودکان از ادامه‌ تحصیل خواند و گفت: عمدتا در استان‌هایی زندگی می‌کنند که دسترسی به آموزش در آنها کمتر فراهم است.

در همین رابطه، سارا رضایی از فعالان حقوق کودکان به خبرگزاری ایسنا گفته بود که طبق آمارهای رسمی در ایران حدود دو میلیون کودک کار وجود دارد. این در حالی‌ست که بنابر گزارشی از آژانس خبررسانی کُردپا، مرکز آمار ایران اعلام داشته بود که از جمعیت ۱۹‌میلیون و ۴۳۵‌هزار نفری در سنین هفت تا ۱۹ سال بیش از هفت میلیون و صدهزار تن در سال تحصیلی ۹۰-۹۱ به دلایل اقتصادی و غیره قادر به ادامه تحصیل نبوده‌اند و در حقیقت، بیش از ۳۷ ‌درصد دانش‌آموزان ایرانی در همان سال مجبور به ترک تحصیل شده‌ا‌ند.