کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

در واکنش به گزارش پولیتیکو: اوباما باید جایزه‌ی صلح خود را پس بدهد

15:39 - 2 دی 1396

کوردستان میدیا: انتشار گزارشی مبنی بر همکاری رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا با حزب‌الله لبنان و چشم پوشی از فعایت‌های تروریستی ایران و حزب‌الله، واکنش‌های گسترده‌ی بین‌المللی را در پی داشته است.

به گزارش روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، یائیز لاپید دبیرکل حزب یش عتید، طی سخنانی بعد از انتشار گزارش جنجال برانگیز پولیتیکیو اعلام کرد: اوباما باید جایزه صلح نوبل را پس بدهد. لاپید افزود: اسرائیل بارها اخطار کرده بود که نباید هیچ ارتباطی میان توافق هسته‌ای و اقدامات ضدترور، به ویژه اقدامات ضد حزب‌الله وجود داشته باشد. به ویژه ما در مورد حزب الله اخطار کرده بودیم، چرا که با ایران ارتباط اثبات شده‌ای دارد.

زاچی هانگبی، وزیر همکاری‌های محلی اسرائیل نیز در فیسبوک شخصی خود، طی انتشار پستی بیان داشت: گزارش پولتیکو شگفت انگیز نیست زیرا اوباما مصرانه تلاش می کرد که به هر قیمتی به رژیم ایران مشروعیت ببخشد.

در همین رابطه جناح‌های سیاسی در آمریکا از دونالد ترامپ خواسته‌اند که اداره‌ی مبارزه با مواد مخدر را در راستای مقابله با برنامه‌های قاچاق مواد مخدر توسط ایران و حزب‌الله فعال‌تر کند. در همین رابطه امانوئل اتولنگی، پژوهشگر ارشد بنیاد دفاع از دمکراسی، با انتشار مقاله‌ای در وب‌سایت هیل به رئیس‌جمهور ترامپ پیشنهاد داد که باید مدیر جدیدی برای این سازمان در نظر بگیرد با این شر ط که: باید دیدی روشن در رسیدگی به گسترش مواد مخدر داشته باشد. او باید درک دقیقی از کارتل‌های مواد مخدر داشته و از نحوه‌ی همکاری شبکه‌های فراملی جنایتکار با گروه‌های تروریستی مانند حزب‌الله شناخت داشته باشد.

او در بخش دیگری از مقاله‌ی خود متذکر می‌شود: نخستین گام رییس جدید اداره مبارزه با مواد مخدر باید برداشتن دست بندهایی باشد که دولت اوباما از ترس سقوط توافق هسته‌ای بر دست‌های آن اداره در مبارزه با حزب الله ز. اتولنگی می‌افزاید: همکاری حزب‌الله با این شبکه‌ها طی دهه‌های گذشته به چند میلیارد دلار رسیده است. نقش حزب الله در تولید و فروش داروهای جعلی مانند «کپتگون» - یک آمفتامین قوی- و درگیری روزافزونش در قاچاق کوکائین به خوبی، مستند شده است.

نشریه پولیتیکو طی گزارشی از تبانی باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده‌ی آمریکا با جمهوری اسلامی‌ ایران خبر داده است که بنابر آن در قبال حصول توافق هسته‌ای، دولت اوباما از معاملات مرتبط با مواد مخدر حزب‌الله چشم پوشی می‌کند.