کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

دادستانی آمریکا طی دستوری، فرمان بررسی همکاری اوباما با ایران و حزب‌الله را صادر کرد

16:08 - 3 دی 1396

کوردستان میدیا: بعد از درخواست موکد کنگره‌ی آمریکا مبنی بر بررسی اقدامات دولت اوباما در نادیده گرفتن فعالیت‌ها تروریستی ایران و حزب‌الله، دادستانی ایالات متحده فرمان بررسی این مساله را صادر کرده است.

روز پنج‌شنبه سی‌ام آذرماه، برخی از اعضای کنگره‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا در نامه‌ای به وزیر دادگستری خواستند که تمام سندها و مکاتبات مرتبط با تلاش‌های تازه فاش شده‌ی دولت اوباما در ناکام گذاشتن تحقیقات درباره فعالیت های خرابکارانه‌ی حزب‌الله و ایران را تحویل بدهد.

بنابر گزارش فاکس نیوز، جف سشنز، دادستان کل آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ابراز کرد که افشاگری‌های اخیر به مسائل بسیار حیاتی و امنیتی آمریکا اشاره داردکه مستقیما امنیت مردم آمریکا را نشانه رفته است و امیدوار است که دولت پیشین ایالات متحده دچار چنین اشتباه بزرگی نشده باشد. سشنر در ادامه بیانیه‌ی خود اعلام کرد که برای روشن شدن حقایق دستور داده است تا گروهی کاری در این زمینه تشکیل شوند و با تلاشی بی‌وقفه و در مدتی کوتاه مساله‌ی مذکور را روشن سازند.

بنابر گزارش پولیتیکو که هفته‌ی گذشته منتشر شده است، مقام‌های ارشد وزارت‌خانه‌های خزانه‌داری و دادگستری آمریکا در دوران اوباما، بخاطر رسیدن به توافقی با ایران در مساله اتمی، از تحقیق یا دستگیری و اعمال تحریم علیه افراد مشکوک به فعالیت‌های خرابکارانه و قاچاق مواد مخدر در سطح بین‌المللی در باندهای حزب‌الله جلوگیری کرده است.

در این گزارش آمده: نه تنها نظارت بر فعالیت‌های حزب‌الله در آمریکای لاتین متوقف ماند، بلکه برخی اقدامات حزب‌الله در خاک آمریکا از مدار رصد خارج شد تا جمهوری اسلامی معترض نشود و در مسیر مذاکرات اتمی باقی بماند.

کارشناسانی که در دوران اوباما، به خاطر اصرارشان بر اسمترار نظارت بر حزب‌الله از کار در ادارات دولتی معلق شده بودند، در این گزارش اظهار داشته‌اند که: شل شدن نظارت آمریکا بر فعالیت‌های حزب‌الله موجب شد که این سازمان به یکی از مهم‌ترین قاچاقچیان بزرگ کوکائین در جهان مبدل شود و جنگ‌افزار متعارف و حتی سلاح شیمیایی به حکومت بشار اسد داد تا از آن برای کشتار مردم سوریه استفاده کند.