کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

استان‌های کوردستان، بیشترین آمار خودسوزی ایران را دارند

15:02 - 4 دی 1396

کوردستان میدیا: رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران، استان‌های ایلام و کرماشان و سنندج را استان‌هایی با بیشترین آمار خودسوزی اعلام کرد.

محمدجواد فاطمی، رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران، طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری حکومتی ایلنا، به مساله خودسوزی در ایران پرداخت و گفت: به طور میانگین سالانه ٣٠هزار نفر در ایران دچار سوختگی می‌شوندکه هشت برابر میانگین جهانی می‌باشد.

فاطمی وضعیت درمانی بخش سوختگی در بیمارستان‌های ایران را فاجعه‌بار و وخیم خواند و گفت: ۴۰ سال است که رسیدگی به بیماران دچار سوختگی در ایران، به راحتی فراموش شده و امکانات بیمارستان‌های کشور برای این نوع بیماران را فجیع است. او همچنین ابراز داشت که در سراسر ایران تنها ۱۵۰ تخت آی‌سی‌یو برای بیماران سوختگی وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی به استان‌هایی که بیشترین آمار خودسوزی در ایران را دارند اشاره کرد و گفت: استان‌های ایلام، کرماشان، سنندج، لورستان و کهگیلویه و بویراحمد دارای بیشترین آمار خودسوزی در ایران هستند. در همین رابطه و بنابر گزارشات منتشر شده استان سیستان و بلوچستان نیز طی سال‌های اخیر شاهد افزایش بی‌سابقه‌ی این آسیب اجتماعی در سطح جامعه‌ی خود بوده است.

بنابر گفته‌های کارشناسان روانشناسی و جامعه‌شناسی فقر و خودکشی رابطه‌ای مستقیم با هم دارند و در همین رابطه فقر و بیکاری را به عنوان اصلی‌ترین عوامل خودکشی اعلام کرده‌اند.

قابل ذکر است که استان‌های کوردستان و زاگرس طی هفتاد سال اخیر به صورت مستمر و همیشگی، بدترین وضعیت اقتصادی و مالی را داشته‌اند و در جدول توسعه ایران جزء ده استان توسعه‌نیافته و با آمار بالای بیکاری و فقر بوده‌اند. بنابر آمار رسمی سازمان آمار ایران استان‌های کرماشان، ایلام، لورستان، کهگیلویه و بویر احمد، سنندج، چهارمحال و بختیاری به ترتیب توسعه‌نیافته‌ترین استان‌های ایران هستند که بیشترین آمار بیکاری در ایران را نیز دارند و بنابر همین گزارش از استان‌های یزد، اصفهان و مشهد به عنوان توسعه‌یافته‌ترین و با آمار بسیار پائین بیکاری در ایران یاد شده است.