کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

حضور دائم نیروهای روسیه در سوریه، استارت خورد

15:12 - 6 دی 1396

کوردستان میدیا: وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که فعالیت‌های تدارکاتی برای حضور دائمی این کشور در سوریه آغاز شده است.

خبرگزاری اینتر فاکس در گزارش مفصلی به برنامه‌های نظامی دولت روسیه در پایگاه‌های سوریه پرداخت و به نقل از سرگئی شویکو وزیر دفاع روسیه، اعلام کرد: پایگاه‌های طرطوس و حمیم ظرف یکسال برای حضور دائم نیروهای روسی در سوریه آماده خواهند شد. همچنین فرانتز کلینتسوویچ، نایب رئیس اول کمیته امنیتی و دفاعی مجلس علیا، در این ارتباط اظهار داشت: پرسنل و تجهیزات به سرعت مستقر خواهند شد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. ولی یکسال طول خواهد کشید تا زیرساخت‌های لازم احداث شود.

در همین رابطه خبرگزاری رویترز نیز با انتشار گزارشی نوشت که اعلام این خبر همزمان با تایید توافق نظامی میان دمشق و مسکو در پارلمان روسیه صورت می‌گیرد. در همین زمینه، ویکتور بونادرف، رئیس کمیته دفاعی و امنیتی مجلس علیا روسیه، اظهار داشته است که بر اساس این قرارداد، مسکو تاسیسات طرطوس، تنها پایگاه روسیه در دریای مدیترانه را توسعه خواهد داد. قابل ذکر است که طرطوس از زمان اتحاد جماهیر شوروی مورد استفاده روسیه بوده است.

لازم به ذکر است که قرارداد نظامی دمشق و مسکو به روسیه این امکان را می‌دهد که ۱۱ ناو جنگی، از جمله ناوهای اتمی، را در طرطوس مستقر کند. مدت زمان این قرارداد ۴۹ ساله است و می‌تواند تمدید شود. از سوی دیگر بنابر این قرارداد پایگاه هوایی حمیم نیز به صورت کامل در اختیار نیروی هوایی روسیه قرار می‌گیرد.