کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

قاضی آرژانتینی: دادستانی که مسئول پیگیری نقش ایران در پرونده‌ی \"آمیا\" بوده، به قتل رسیده است

20:22 - 6 دی 1396

کوردستان میدیا: قاضی فدرال آرژانتین اعلام کرد که  آلبرتو نیسمان، دادستان پرونده آمیا، خودکشی نکرده بلکه شواهد قطعی، از قتل او سخن می‌گویند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز سه‌شنبه پنجم دی‌ماه ١٣٩٦، قاضی جولین ارکولیینی، قاضی فدرال آرژانتین، اعلام کرد که شواهد موجود اثبات می‌کند که آلبرتو نیسمان دادستان پرونده آمیا، در هجدهم ژانویه ۲۰۱۵ خودکشی نکرده است بلکه بنابر یک برنامه‌ی از پیش تعین شده به قتل رسیده است.

مرکز همیاری یهودیان، نام ساختمان هفت طبقه‌ای در شهر بوئنوس آیرس بود که مرکز همکاری‌های اسرائیل و آرژانتین، با نام اختصاری، آمیا در آن قرار داشت. این مرکز در  بیست‌وهفتم تیر ۱۳۷۳ شمسی در جریان یک بمبگذاری تروریستی ، منفجر شد که در جریان آن ۸۵ نفر از شهروندان یهودی‌تبار آرژانتینی کشته و بیش از سیصد نفر زخمی شدند.

دولت آرژانتین تاکنون و به صورت رسمی، سه بار جمهوری اسلامی ایران را مسئول انفجار تروریستی آمیا معرفی کرده است و در همین رابطه یکی از قضات مسئول این پرونده به اتهام اقدام در ارائه شواهد کذب از کار برکنار شده و در سال ۲۰۱۲، قوه قضاییه آرژانتین، کارلوس منم، رئیس جمهوری وقت این کشور را در ارتباط با پیگیری این بمب‌گذاری تحت پیگرد قانونی قرار داد. منم متهم شده بود که با دریافت رشوه، کوشیده است شواهد مربوط به ارتباط حزب‌الله لبنان و دولت جمهوری اسلامی ایران با این بمب‌گذاری‌ها را پنهان کند.

رژیم جمهوری اسلامی ایران طی دو دهه‌ی اخیر بسیار کوشیده است که مانع از به انجام رسیدن پرونده آمیا شود. آخرین اقدام تروریستی این رژیم قتل آلبرتو نیسمان دادستان پرونده آمیا، در هجدهم ژانویه ۲۰۱۵ می‌باشد. آلبرتو نیسمان به این نتیجه رسیده بود که کریستینا فرناندز کرشنر ، رییس‌جمهوری آرژانتین قصد داشته نقش ایران در حمله‌ی تروریستی به مرکز یهودیان را لاپوشانی کند. کریستینا فرناندز کرشنر بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ رئیس‌جمهور آرژانتین بود.

سیستم قضای آرژانتین که ساختاری کاملا مستقل از دولت دارد در طول دو دهه‌ی اخیر زیر بار فشارهای برخی از دولت‌های روی کار آمده‌ی این کشور نرفته و قضات مستقل تا به امروز توانسته‌اند طی موارد متعددی نقش ایران به عنوان عامل اصلی و حزب‌الله لبنان به عنوان شاخه‌‌ی اجرائی این اقدام تروریستی را آشکار سازند. در همین رابطه در آذرماه امسال و بعد از گذشت یکسال از ترور دادستان آرژانتین به دست عومل تروریستی رژیم ایران، یک قاضی دیگر آرژانتینی دستور بازداشت کریستینا فرناندز کرشنر را به اتهام همکاری با ایران در نادیده گرفتن نقش جمهوری اسلامی در این پرونده، صادر کرد.

دادستانی آرژانتین سرانجام در اکتبر ۲۰۰۶ پس از ۱۲ سال تحقیقات دامنه‌دار، علیه مقامات ایران و حزب الله کیفرخواستی صادر کرد که بنابر آن جمهوری اسلامی ایران، حزب الله لبنان را برای اجرایی کردن بمب‌گذاری بوئنوس آیرس مامور کرده بود.

در همین راستا، در مارس ۲۰۰۷، دولت آرژانتین حکم جلب بین‌المللی علیه اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور وقت، علی فلاحیان و علی اکبر ولایتی وزیران وقت اطلاعات و خارجه رژیم در زمان بمب‌گذاری و شمار دیگری از مقامات ایرانی و حزب الله، را صادر کرد.