کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

تیلرسون: سیاست جدید ما مقابله با کلیه تهدیدات رژیم ایران است

14:13 - 7 دی 1396

کوردستان میدیا: وزیر خارجه‌ی آمریکا اظهار داشت که توافق معیوب اتمی، دیگر نقطه مرکزی سیاست‌های این کشور در مقابله با ایران نیست.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا، با انتشار یادداشتی مفصل در روزنامه‌ی نیویورک تایمز به تهدیدات و نقش آشوبگرانه‌ی ایران در منطقه و جهان پرداخت و نوشت: در استراتژی جدید آمریکا تمرکز ما بر تمام اعمال و فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران است که منطقه و جهان را با خطرات جدی روبرو کرده است.تیلرسون به توافق اتمی ایران با گروه ١+٥ اشاره کرد و گفت: اگر پیشتر بر توافق معیوبی به نام برجام تاکید می‌کردیم و آنرا محور سیاست‌های خود قرار داده بودیم، در استراتژی جدید ایالات متحده تمرکز بر کلیه‌ی تهدیداتی‌ست که رژیم اسلامی ایران متوجه جامعه‌ی بشری کرده است.

او در این یادداشت مفصل که به نقش مخرب و تروریستی ایران در منطقه و جهان اختصاص داده بود، به لزوم شکل‌گیری اتحادی منطقه‌ای و بین‌المللی علیه سیاست‌های ضدبشری جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: بخشی از سیاست‌های راهبردی واشینگتن، بنای دوباره اتحاد میان هم‌پیمانان منطقه‌ای آمریکا است و در این مورد باید بر تلاش‌ برای بهبود روابط میان عربستان سعودی و عراق افزود.

وزیر خارجه پیشتر و به صورت مکرر از رژیم اسلامی ایران خواسته بود که از دخالت در امور داخلی عراق خوداری کرده و نیروهای تروریستی خود را از این کشور خارج کند. در همین رابطه تیلرسون در سی‌ام مهرماه اعلام کرده بود: قطعاً شبه‌نظامیان ایرانی در عراق حضور دارند و این شبه‌نظامیان باید به کشورشان برگردند. او در بخش دیگری از سخنان خود از کشورهای اروپایی خواسته بود که از تجارت با سپاه تروریستی پاسداران خوداری کنند.

برنامه‌ی موشکی ایران مساله‌ی دیگری‌ست که آمریکا و هم‌پیمانان او به شدت بر کنترل و محدودسازی ایران در این رابطه توافق داشته و بر آن تاکید می‌کنند. در همین رابطه روسای جمهوری فرانسه و آمریکا طی تماسی تلفنی در آبان‌ماه بر نیاز فوری به مقابله و خنثی کردن فعالیت‌های بی‌ثبات کننده رژیم اسلامی ایران در منطقه تاکید کردند. همچنین امانوئل مکرون در سفری که به خلیج داشت و طی دیدار با امیر قطر در یک کنفرانس مشترک با او اعلام کرد: فعالیت‌های موشکی ایران پس از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تشدید شده و این نگرانی کشورهای منطقه و گروه ۱+۵ را برانگیخته است. او در ادامه افزود: ما باید به‌شکل جمعی و روشن بر حضور ایران در مناقشات منطقه محدودیت ایجاد کنیم. ایران هم‌اکنون در عراق، سوریه، لبنان و یمن حضور فعال دارد که تنش زیادی در منطقه ایجاد کرده است.