کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ده‌ها بازداشتی در پی اعتراضات وسیع مردمی و گسترش آن به شهرهای دیگر

14:51 - 8 دی 1396

کوردستان میدیا: در پی تجمعات اعتراضی و ضدحکومتی مردم ایران، نیروهای سرکوبگر علاوه بر برخورد خشونت‌آمیز با معترضان بیش از ٥٠ نفر را بازداشت کرده‌اند.

بنابر گزارشات منتشر شده، مردم مشهد روز پنج‌شنبه هفتم دی‌ماه ١٣٩٦، ساعت ١٠ صبح در واکنش به گرانی و فساد اقتصادی در مقابل شهرداری این شهر تجمع کرده و به سردادن شعارهایی علیه سران حکومت و سیاست‌های آن پرداختند. بر اساس فیلم‌های انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی، تجمع اعتراضی در مشهد به دنبال واکنش خشونت‌آمیز نیروهای انتظامی به خشونت کشیده شد و ماموران برای متفرق کردن تجمع‌کنندگان از ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کردند.

در فیلم‌های منتشر شده مردم شعار می‌دادند: مرگ بر دیکتاتور و‌ مرگ بر روحانی. همچنین نیروهای سرکوبگر رژیم علاوه بر استفاده از گاز اشک‌آور، با هجوم به سمت معترضان و استفاده از باتوم به قصد زدن سر، چندین نفر را زخمی کردند که این اقدام وحشیانه نیروهای رژیم با واکنش تند مردم روبرو شد و به سمت آن‌ها سنگ پرتاب کردند، که موجب عقب‌ نشستن نیروهای سرکوبگر شد.

همزمان در شهرهای نیشابور، کاشمر، شاهرود و یزد نیز تظاهرات مردمی گسترده‌ای علیه سیاست‌های ضدبشری رژیم شکل گرفت. بنابر کلیب‌های تصویری منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مردم معترض در این تجمعات شعار سر می‌دادند: اسلام را پله کردند، مردم را ذله کردند، پلیس برو دزدو بگیر و نترسید نترسید، ‌ما همه با هم هستیم.

در کلیپ‌های منتسب به تظاهرات مردم نیشابور علیه رژیم جمهوری اسلامی ایران، معترضان شعار می‌دادند: ای جوان ایرانی بلند شو بلند شو، دزد غارت می کند، ‌دولت حمایت می‌کند و سوریه رو رها کن،‌ فکری به حال ما کن.

در همین رابطه سرپرست دادسرای مشهد در مصاحبه‌ای با خبررسانی‌های حکومتی به تعداد بازداشت‌ شدگان تجمعات در مشهد اشاره کرد و گفت: ۵۲ نفر در تجمع اعتراضی روز پنجشنبه دستگیر شده‌اند. او به تعداد بازداشتی‌های سایر شهرهای خراسان اشاره‌ای نکرد و نیز در مورد رفتار خشونت‌آمیز نیروهای سرکوبگر رژیم و زخمی شدن مردم، هیچ سخنی نگفت.