کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

سیاستمداران جهان در باره اعتراضات ایران چه می‌گویند

14:36 - 9 دی 1396

کوردستان میدیا: تجمعات اعتراضی که از روز پنج‌شنبه در مشهد استارت خورد و در کمتر از یک روز بیش از ده شهر بزرگ ایران در برگرفت، واکنش‌های گسترده‌ی بین‌المللی در پی داشته است.

در نخستین واکنش‌های بین‌المللی، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده‌‌ی آمریکا، در اظهار نظری اعلام کرد: گزارش‌هایی منتشر شده از تظاهرات مسالمت آمیز شهروندان ایرانی، که از فساد رژیم و تلف کردن ثروت ملی برای تامین مالی تروریسم در خارج به ستوه آمده‌اند. او متذکر شد: حکومت ایران باید حقوق مردم خود را محترم بشمارد، از جمله حق آن‌ها برای بیان نظرات‌شان. دنیا به نظاره نشسته است.

اما اولین نهاد آمریکایی که به تحولات ایران واکنش نشان داد، وزارت خارجه این کشور بود که طی انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: رهبران ایران، این کشور ثروتمند و غنی را به کشوری سرکش با اقتصاد ویران شده تبدیل کرده‌اند که خشونت، خونریزی و آشوب، در صدر صادرات آن است. همانطور که پرزیدنت ترامپ گفته است، قربانیان دیرینه رهبران ایران، خود مردم ایران هستند.

این بیانیه که توسط هدر ناوئرت، سخنگوی وزات خارجه، خوانده شد به بازداشت‌ها و سرکوب خشونت آمیز اعتراضات مردم اشاره شده و گفته شده است: ایالات متحده قویا دستگیری معترضان مسالمت‌جو را محکوم می‌کند. ما از همه ملت‌ها می‌خواهیم از مردم ایران و مطالبات آن‌ها برای حقوق ابتدایی شان و پایان فساد حکومت، بطور علنی حمایت کنند. نوئرت به سخنان رکس تیلرسون در باب تغیر رژیم ایران اشاره کرد و افزود: ما از عناصری در ایران که انتقال مسالمت آمیز حکومت را می‌خواهند حمایت می‌کنیم و همانطور که ما می‌دانیم، قطعا، آن عناصر آنجا هستند.

در همین رابطه پل رایان، رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا نیز با انتشار پستی توئیتی از حمایت همه‌ جانبه‌ی آمریکا از اعتراضات مردم سخن گفت و نوشت: این نتیجه رژیمی است که بیشتر بر حمایت از گروه‌های تروریستی تمرکز کرده، تا گرفتاری های مردم خودش.

سناتورهای آمریکایی نیز به کمپین حمایت از اعتراضات مردم ایران پرداختند، اورین هچ، سناتور جمهوریخواه ایالت یوتا در سنای آمریکا در موضع گیری درباره اعتراضات گسترده ایران نوشت: من در کنار مردم ایران و درخواست شان برای شفافیت و آزادی ایستاده ام و از همکارانم در کنگره آمریکا می خواهم با من همراه شوند. همچنین تام کاتن سناتور دیگر جمهوری‌خواه کنگره‌ی آمریکا، در توئتی این چنین نوشت: آیت الله‌ها در ایران با برخورداری از میلیاردها دلار ناشی از خلاصی از تحریم‌ها قادر نیستند، نیازهای اولیه مردم ایران را بر آورده سازند زیرا پول‌های سرازیر شده به ایران را صرف فعالیت‌های تهاجمی در سوریه ،لبنان ،عراق و یمن می کنند.