کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

شیوع بیماری‌های عفونی، زندگی قربانیان زلزله را با خطر جدی روبرو کرده است

15:41 - 9 دی 1396

کوردستان میدیا: با گذشت قریب به ٤٥ روز از وقوع زلزله‌ی سرپلذهاب، نبود امکانات بهداشتی خطر شیوع گسترده‌ی بیماری‌های پوستی و عفونی را در مناطق مخلتف زلزله‌زده افزایش داده است.

ابراهیم شکیبا، رئیس مرکز بهداشت استان کرماشان، روز جمعه هشتم دی‌ماه، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری حکومتی صداوسیما اظهار داشت: زلزله نه تنها بنیادهای عمرانی مناطق مختلف کرماشان را ویران کرده است بلکه بیش از یک ماه است که این مردمان از دسترسی به سرویس‌های بهداشتی محروم هستند. شکیبا در همین رابطه افزود: به علت کمبود سرویس‌های بهداشتی در مناطق زلزله‌زده، احتمال اپیدمی بیماری‌های پوستی و عفونی در مناطق زلزله‌زده را به شدت افزایش داده است. رئیس مرکز بهداشت استان متذکر شد: بسیاری از مردم زلزله‌زده از زمان زمین‌لرزه تاکنون امکان استحمام نداشته‌اند.

در همین رابطه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرماشان نیز به وضعیت آب شرب شهرها و روستای زلزله‌زده پرداخت و اعلام کرد: زلزله‌ی اخیر زیرساخت‌های آبرسانی را نابود کرده و اكثر مردم آسیب‌دیده از دسترسی به آب آشامیدنی محروم هستند. او متذکر شد که: این امر می تواند آلودگی های میکروبی، روده‌ای، اسهال، هپاتیت و حصبه ایجاد کند.

مردم آسیب‌دیده کرماشان که عدم کمک‌رسانی و بی‌توجهی حکومت ایران را به مناطق زلزله‌ده، به کورد بودنشان نسبت می‌دهند، با گذشت بیش از ٤٥ روز از وقوع زلزله‌ی ٢١ آبان ١٣٩٦ شمسی با شدت ٧.٢ ریشتری، در وضعیتی بسیار وخیمی قرار دارند. در کلیپ‌های تصویری متعددی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، مردم زلزله‌زده شهرها و روستاها کرماشان از رفتار نژادپرستانه و فاشیستی حکومت ایران علیه آن‌ها سخن می‌گویند. در یکی از این کلیپ‌ها زنی مدعی می‌شود که حکومت تنها به خاطر کورد بودنشان است که به آن‌ها کمک نمی‌کند.

خبرگزاری مهر، طی انتشار خبری در بیست‌وششم آبان، از واگذاری بازسازی و اسکان موقت آسیب‌دیدگان به سپاه پاسداران خبر داد و نوشت: عملیات تخریب و آواربرداری واحدهای آسیب دیده، تامین مصالح، کمک به حمل مصالح و همکاری در تامین اسکان و سرپناه موقت از اقداماتی است که از سوی بنیاد مسکن به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه سپرده شده است. در این رابطه قاسم جاسمی نماینده‌ی رژیم در مجلس، روز شنبه هجدهم آذر، طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری خانه‌ملت به وضعیت اسفناک زلزله‌زدگان بعد از گذشت قریب به یک ماه اشاره کرد و گفت: وزش باد طی دو روز اخیر بسیاری از کانکس‌های تحویل داده شده به زلزله‌زدگان را یا به طور کامل تخریب کرده یا با خود برده است. در همین رابطه احسن علوی نماینده‌ی رژیم در مجلس نیز به کانکس‌هایی که سپاه در میان مردم توزیع کرده تاخت و اعلام کرد: در ساخت این کانکس‌ها اصلا اصول مهندسی رعایت نشده و از این رو مقاوم نیستند.

با سپردن بازسازی مناطق زلزله‌زده به نیروهای ضدمردمی سپاه تروریستی پاسداران، فرماندهان این سازمان فرصت مناسبی برای اختلاص و برباد دادن سرمایه‌های مردمی تحت لوای کمک به زلزله‌زدگان به دست آورده‌اند. در همین رابطه علوی افزود: متاسفانه بازی با جان مردم برای کسب ثروت بیشتر حتی در روزهای سخت ادامه داشته در حالی که هموطنان‌مان با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.