کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

تلگرام در سرکوب اعتراضات مردمی، به رژیم اسلامی ایران پیوست

14:32 - 10 دی 1396

کوردستان میدیا: بنابر درخواست جمهوری اسلامی ایران از مدیریت تلگرام، این برنامه‌یپام‌رسان برخی از کانال‌های مخالف رژیم را مسدود کرد.

بنابر گزارشات منتشر شده، مدیریت برنامه‌ی پیام‌رسان تلگرام در اقدامی چند کانال پرمخاطب، با بیش از یک میلیون عضو را از دسترس خارج کرده است. بر اساس گفته‌های فعالین اجتماعی در ایران و کوردستان در شامگاه شنبه نهم دی ١٣٩٦ شمسی، اینترنت برخی از کاربران ایرانسل و همراه اول قطع شده و سرعت اینترنت نیز در اکثر نقاط ایران با کاهش شدید روبرو بوده است.

همچنین بنابر اخبار موثق چندین کانال پرمخاطب تلگرامی که در انتقال اخبار تظاهرات مردمی در شهرهای مختلف ایران و کوردستان فعال بوده‌اند، به دستور مدیریت تلگرام و بنابر خواست مسئولین رژیم اسلامی، مسدود شده‌اند.

خبرگزاری‌های حکومتی جمهوری اسلامی ایران با انتشار اخبار متفاوتی از اعتراض محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات رژیم، به مسئولان تلگرام خبر داده‌اند و اعلام کرده‌اند که او از این شرکت تلگرام خواسته است که فی‌الفور برخی از کانال‌ها را مسدود سازند. در همین رابطه پاول دوروف مدیر شرکت تلگرام، در توئیتی مسدود شدن برخی از کانال‌ها را تائید کرد و نوشت: این کانال‌ها با قوانین این پیام‌رسان در ممنوعیت دعوت به خشونت در تضاد است.

این اقدام تلگرام و همکاری مدیریت آن با رژیم اسلامی ایران در سرکوب اعتراضات مردمی، واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشته است. در همین رابطه ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعات محرمانه سازمان امنیت ملی آمریکا و فعال آزادی اینترنت هم در توئیتی به تلگرام معترض شده و نوشت: تلگرام دیر یا زود با افزایش فشار برای همکاری با دولت ایران و با درخواست‌های این دولت برای این کار مواجه خواهد شد. امروز ما دیدیم وزیر ارتباطات ایران خواست که یک کانال بزرگ تعطیل شود.

از زمان فرا‌گیر شدن استفاده از تلگرام در ایران اظهارات متعدد و متکثری در رابطه با ارتباط این شرکت با جمهوری اسلامی ایران، در جهت کنترل مخالفین حکومت و فیلتر کردن سایت‌های مورد نظر رژیم بیان شده است که رویداد شب گذشته در واقع تائیدی نهایی بر تمام این اظهارنظرها بوده است.