کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

جامعه‌ بین‌الملل به کشتار مردم در شهرهای کوردستان و زاگروس واکنش نشان داد

15:52 - 12 دی 1396

کوردستان میدیا: در پنجمین روز اعتراضات ملیت‌های ایران به سیاست‌های فاشیستی رژیم ایران، نیروهای سرکوبگر رژیم در کرماشان، تویسرکان، ایذه و ایلام مستقیما به سوی مردم شلیک و چندین نفر را کشته و زخمی کردند.

بنابر گزاش شبکه‌ حکومتی خبر، روز دوشنبه یازدهم دی‌ماه ١٣٩٦ شمسی، در پی شلیک مستقیم نیروهای جمهوری اسلامی ایران به سوی مردم معترض شهرستان تویسرکان، سه شهروند معترض جان باختند. گستردگی دامنه‌ی کشتار و سرکوب در شهرهای کوردستان و انتشار فیلم‌های آن در شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و مقامات رژیم را ناچار کرده که به ارائه‌ی آمار حداقلی در این رابطه بپردازند. در همین رابطه هدایت‌الله خادمی نماینده‌ی رژیم در مجلس از کشته شدن تنها ٢ نفر در ایذه خبر داد.

این در حالی‌ست که بنابر گزارشات رسیده به وب‌سایت کوردستان میدیا و سخنان شاهدان عینی، در ایذه ٢٠ نفر، دورود ٦ نفر، تویسرکان ٦ نفر کشته و در شهرهای ایلام و کرماشان نیز تعداد کثیری از مردم معترض بازداشت و زخمی شده‌اند، البته تاکنون آمار دقیقی از زخمی‌ها و بازداشتی‌ها در دست نیست.

جمهوری اسلامی ایران در روز پنجشنبه هفتم دی‌ماه ١٣٩٦ و با آغاز اعتراضات مردمی علیه سیاست‌های فاشیستی رژیم، به سرکوب حرکت‌های مردمی دست زد اما در شهرها و مناطق مختلف کوردستان، نیروهای سپاه، اطلاعات و بسیج در همان ساعات اولیه اقدام به شلیک مستقیم به سوی معترضان کردند.

در این رابطه، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه‌ی بریتانیا، به کشتار مردم معترض اعتراض کرده و اعلام کرد: جمهوری اسلامی باید به تعهدات بین المللی درباره حقوق بشر پایبند باشد. جانسون از شلیک‌های کور به سوی مردم انتقاد کرده و از سران رژیم خواست تا به مطالبات و خواسته‌های مشروع و مهم معترضان توجه کند. همچنین مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی اظهار داشت: تا زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور و من معاون رئیس‌جمهور هستم، ایالات متحده آمریکا اشتباه شرم‌آور گذشته خود را تکرار نخواهد کرد که کناری بایستد و مقاومت شجاعانه مردم ایران در مبارزه با رژیم ستمگرشان را نادیده بگیرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده‌ نیز برای چندمین بار به رویدادهای ایران و کشتار مردم معترض به دست جمهوری اسلامی ایران واکنش تند نشان داه و در پیامی توئیتی نوشت: ایران در همه سطوح شکست خورده و زمان تغییر فرا رسیده است.