کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

جیمز متیس: ایران در تلاش برای ایجاد هلال شیعی شکست خورده است

21:37 - 17 دی 1396

کوردستان میدیا: وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه‌ای خبری اعلام کرد که رژیم ایران در ایجاد مسیر زمینی از طریق سوریه به مدیترانه موفق نبوده است.

جیمز متیس، روز جمعه پانزدهم دی‌ماه در نشستی خبری در پنتاگون اظهار داشت: باید گفت که تلاش‌های رژیم ایران در ایجاد یک خط ارتباطی ایران-مدیترانه شکست خورده است. او در جواب پرسش یکی از خبرنگاران که این موضوع را مطرح کرده بود افزود: فکر نمی‌کنم الان چنین مسیر زمینی‌ای وجود داشته باشد.

او در تشریح کامل این مساله متذکر شد: هنوز برخی از قلمروها و واحدهای رزمی دشمن پاکسازی نشده اند. در عین حال، گروه‌هایی که ما با آنها می‌جنگیم، و گروه‌هایی که ما به آنها مشاوره می‌دهیم و پشتیبانی‌شان می‌کنیم، در قلمروهای مجاور یکدیگر در سوریه قرار دارند.

یا نیروهای تحت حمایت روسیه که شریک جرم دمشق هستند، در همسایگی نیروهای تحت حمایت ترکیه هستند. در چنین شرایطی، فکر نمی‌کنم مسیر زمینی هنوز به وجود آمده باشد.

جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر با صرف میلیون‌ها دلار و حمایت از تروریست‌های حاضر در سوریه مانع از خاتمه جنگ داخلی در این کشور شده است. در همین رابطه وال استریت ژورنال در دسامبر گزارش داده بود که هربرت ر. مک‌مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به زودی اوایل سال جاری استراتژی جدید آمریکا در سوریه و اقدامات این کشور را برای مقابله با آنچه اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در آنجا می‌خواند، تشریح خواهد کرد.