کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بازداشت‌های فله‌ای در شهرهای زاگرس ادامه دارد

14:53 - 19 دی 1396

کوردستان میدیا: ایذه، مسجد سلیمان، دزفول، شوشتر، کرماشان، تویسرکان و سنندج از جمله‌ شهرهای کوردستان و زاگرس می‌باشد که در روزهای اخیر شاهد بازداشت صدها نفر از معترضان و خانواده‌ی آن‌ها بوده است.

بنابر گزارشات رسیده به کوردستان میدیا، نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی طی روزهای اخیر اقدام به بازداشت گسترده‌ی معترضین و خانواده‌های آن‌ها کرده است. گزارش‌ها حاکی‌ست که تنها در شهر ایذه بیش از ٤٠٠ زن بازداشت و در مکان‌های نامناسب نگهداری می‌شوند.

بر اساس گفته‌های فعالین مدنی لر، نیروهای رژیم برای آنکه فشار مضاعفی را بر بازداشت‌شدگان وارد آورند آن‌ها را به کمپ‌های ترک اعتیاد انتقال داده و به تحقیر آن‌ها پرداخته‌اند. یکی از شاهدان عینی در این رابطه گزارش داده است که: یکی از این بازداشت‌شدگان که در کمپ ترک اعتیاد نگهداری می‌شده، آخرین باری که با خانواده خود تماس داشته، گفته چهار روز است غیر از آب به آنها چیزی داده نشده. این فعالان متذکر می‌شوند که در دورود و مسجد سلیمان بنابر اخباری که به دست‌شان رسیده است بازداشت‌شدگان مورد ضرب‌وشتم نیروهای اطلاعاتی رژیم اسلامی یاران قرار گرفته‌اند.

از آن رویی که تمرکز رسانه‌های فارسی‌زبان بر رویدادهای استان‌های مرکزی ایران است، به ندرت گزارشات و اخبار نقض حقوق بشر و جنایات جمهوری اسلامی ایران در استان‌های کوردستان و زاگرس منتشر می‌شوند. این امر باعث شده تا سازمان‌های اطلاعاتی و سرکوبگر رژیم اسلامی به سهولت دست به هرگونه جنایتی علیه مردمان این مناطق بزنند.

در همین راستا شاهدان عینی از بازداشت دسته‌جمعی خانواده‌های معترضان در دزفول، ایذه، مسجد سلیمان و دورود خبر داده‌اند و گزارشات از مسجد سلیمان از تداوم حکومت نظامی و منع رفت‌وآمد در ساعات شب خبر می‌دهند. در مسجد سلیمان و در پی حضور مردم در خیابان‌ها، نیروهای سپاه تروریستی پاسداران اقدام به شلیک مستقیم به مردم کردند که موجب کشته شدن حداقل شش نفر از معترضین شد. در همین رابطه روز جمعه پانزدهم دی‌ماه، قریب به ده‌ هزار از مردم لور از شهرهای مختلف به مسجد سلیمان آمده و در مراسم تشیع پیکر دو نفر از این جان‌باختگان شرکت کردند.

حفاظت اطلاعات سپاه و نیروهای وزارت اطلاعات در کرماشان، ایلام و سنندج نیز طی روزهای اخیر دست به بازداشت‌های گسترده‌ای زدند. بنابر گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، جمهوری اسلامی ایران با استفاده از شبکه‌های اجتماعی تلاش دارد کسانی را که در تظاهرات شرکت کرده بودند شناسایی و بازداشت کند و از این طریق فضایی از رعب و وحشت را بر جامعه حاکم کرده است.

قابل ذکر است که وسعت و تکثر تظاهرات ضد حکومتی در شهرهای کوردستان و زاگرس بیش از هر کجای دیگر ایران بود و حکومت اسلامی نیز از همان روزهای آغازین اعتراضات، با شدیدترین شیوه‌ی ممکن به سرکوب آن پرداخت که نتیجتا بیشترین کشته‌ها بر اثر شلیک مستقیم نیروهای سپاه و اطلاعاتی در کرماشان، تویسرکان، ایذه، مسجد سلیمان، خرم‌آباد، دزفول، دورود و خرم‌آباد بوده است.