کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

عفو بین الملل خواستار تحقیقات درباره‌ی کشتار فعالین سیاسی در بازداشتگاه‌های ایران شد

22:07 - 20 دی 1396

کوردستان میدیا: سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای، از جمهوری اسلامی ایران خواست تا شکنجه و کشتار بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر را متوقف سازد.

سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه، نوزدهم دی‌ماه، با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم ساختن سرکوب شدید معترضان و اشاره به کشته شدن ده‌ها نفر از آنان به دست نیروهای جمهوری اسلامی، به قتل معترضان بازداشت‌ شده در روزهای اخیر پرداخته و خواستار تحقیقات فوری، شفاف و بی‌طرفانه در این مساله شد.

این سازمان در بیانیه خود با اشاره به معترضانی که در بازداشتگاه‌های جمهوری اسلامی ایران کشته شده‌اند اعلام کرد: فقدان شفافیت درباره آن چه بر سر این بازداشت‌شدگان آمده نگران‌کننده و خبر از وقایعی شوم در این بازداشتگاه‌ها می‌دهد. عفو بین‌الملل خطاب به سران رژیم اسلامی ایران متذکر شد که: به جای اعلام خودکشی این افراد، باید تحقیقات گسترده‌ای انجام شود.

در همین رابطه ماگدالنا مغربی، معاون خاورمیانه در عفو بین‌الملل، نیز از مقامات ایران خواسته است تا بلافاصله به تحقیقاتی شفاف و بی‌طرفانه و مستقل در این باره دست بزنند.

بنابر گزارشات منتشر شده تا کنون خبر جان‌باختن ٥ نفر از معترضین بازداشت شده در روزهای اخیر، تائید شده است. مسئولین رژیم اسلامی علت مرگ آنان را خودکشی اعلام کرده است اما گزارشات موثق و اظهارات فعالین سیاسی و نیز شاهدان عینی از کشته شدن این افراد به دست نیروهای جمهوری اسلامی در بازداشتگاه‌ها، خبر داده‌اند.

کوردها به عنوان اصلی‌ترین قربانی حکومت‌های حاکم بر ایران، هر سال گزارشاتی دال بر مرگ بازداشت‌شدگان کورد در زندان‌های ایران به سازمان‌های حقوق‌بشری و بین‌المللی ارسال می‌کنند که بارزترین نمونه‌ی این پرونده‌ها، متعلق به جان‌باختن ابراهیم لطف‌اللهی می‌باشد. ابراهیم لطف‌اللهی دانشجوی دانشگاه پیام نور در شهر سنندج بود که در بازداشتگاه نیروی انتظامی این شهر در ۲۵ دی ماه ۱۳۸۶ به دست نیروهای جمهوری اسلامی به قتل رسید. ،سئولین رژیم در این رابطه نیز مدعی شده بودند که لطف‌اللهی خودکشی کرده است.