کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ترامپ: اگر برجام اصلاح نشود آمریکا از آن خارج می‌شود

15:22 - 23 دی 1396

کوردستان میدیا: رئیس‌جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا طی بیانیه‌ای، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید و اعلام کرد که این آخرین بار است که این تحریم‌ها را تعلیق خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه بیست‌ودوم دی‌ماه ١٣٩٦ شمسی، طی بیانیه‌ای که کاخ سفید آنرا منتشر ساخت از تمدید برنامه‌ی تعلیق تحریم‌های ایران برای آخرین بار خبر داد. این بیانیه که چنین آغاز می‌شود: رژیم ایران بزرگترین حامی ترور است، به سوابق اعمال ضدبشری جمهوری اسلامی در داخل، منطقه و جهان اشاره می‌کند و متذکر می‌شود: این رژیم، حزب الله لبنان، حماس و تروریست‌های بسیار دیگری را قادر به ایجاد هرج و مرد و کشتن افراد بی‌گناه ساخته است. این رژیم برای بیش از صد هزار پیکارجو تامین مالی، تسلیحات و آموزش فراهم کرده است تا تخریب و نابودی را به منطقه خاورمیانه تعمیم بدهند.

در ادامه‌ی این بیانیه آمده است که: این رژیم، رژیم قاتل بشار اسد را تقویت می‌کند و به آن کمک کرده است تا مردم خود را به قتل برساند. موشک‌های ویرانگر رژیم، کشورهای همسایه و کشتی‌رانی بین‌المللی را تهدید می‌کنند.

ترامپ در ادامه‌ی بیانیه خود به مضر بودن برجام به حال جامعه‌ی بشری اشاره می‌کند و آنرا تنها به کام جمهوری فاشیستی ایران می‌داند و می‌افزاید: من نقطه نظرم را در باره آن توافق به روشنی بیان کرده‌ام.

توافق مزایای زیادی را، در ازای مطالباتی اندک، به ایران داده است. به لطف آن توافق، رژیم ایران مبالغ هنگفتی را دریافت کرد – دسترسی به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار، از جمله ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار پول نقد – که برای زندگی بهتر مردم ایران مصرف نشد. در عوض، برای تسلیحات، ترور، و سرکوب و پر کردن بیشتر جیب رهبران رژیم فاسد هزینه شد. مردم ایران از این موضوع آگاه هستند، و این یکی از دلایلی است که به خیابان‌ها آمده‌اند تا خشم خود را ابراز کنند.

تحلیگران سیاسی و امنیتی بر این باورند که برجام، توان ایران برای دخالت در امور کشورهای دیگر و گسترش تروریسم در جهان را افزایش داده و موجب شده تا این رژیم، بیش از پیش به فعالیت‌های تروریستی خود ادامه دهد. رئیس‌جمهور آمریکا نیز با در نظر گرفتن این واقعیت در بیانیه خود این هشدار را می‌دهد که: به رغم تمایل قوی‌ام، من هنوز آمریکا را از توافق اتمی خارج نکرده‌ام. در عوض، من دو مسیر ممکن را برای آینده ارائه داده‌ام، یا ایرادات این توافق فاجعه بار را درست کنید، یا آمریکا از آن خارج می شود.

او یادآور می‌شود که: هرگونه مصوبه‌ای که امضا کنم باید شامل چهار مورد حیاتی باشد، اول مصوبه باید از ایران بخواهد که فورا به بازرسان بین المللی اجازه دهد از همه سایت‌هایی که می‌خواهند، بتوانند بازرسی کنند دوم مصوبه باید اطمینان دهد که ایران هیچگاه به داشتنِ یک سلاح اتمی نزدیک نخواهد شد سوم بر خلاف توافق اتمی، این موارد باید هیچ تاریخ انقضایی نداشته باشند چهارمباید بطور مشخص در مصوبه قید شود که براساس قانون در آمریکا، برای نخستین بار، برنامه موشک با برد بالا و برنامه اتمی غیرقابل تفکیک شناخته می‌شود و توسعه و آزمایش موشک‌ها باید با تحریم‌هائی شدید مواجه شود.

او هشدار داد: اگر ایران به یکی ازاین موارد عمل نکند، تحریم‌های اتمی آمریکا بطور اتوماتیک احیا خواهند شد.

ترامپ به علت تمدید دوباره‌ی برنامه‌ی تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران اشاره می‌کندو می‌افزاید: امروز من مشمولیت برخی از تحریم‌های خاص اتمی را مستثنی قلمداد می‌کنم، اما صرفاً بخاطر موافقت متحدین اروپایی که قول داده‌اند کاستی‌های توافق اتمی با ایران را اصلاح کنند. این آخرین فرصت است، در صورتی که چنین اقدامی انجام نشود ایالات متحده بار دیگر تعلیق تحریم‌ها را به منظور پایبندی به توافق، تمدید نخواهد کرد و اگر در هر زمانی حس کنم که چنین توافقی در افق نیست، فوراً از آن کنار خواهم کشید.