کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

عضو ارشد مجلس آمریکا: ایران هم برای منطقه و هم برای مردم خود یک تهدید است

15:50 - 23 دی 1396

کوردستا میدیا: در پی آنکه رئیس‌جمهور آمریکا برای آخرین بار تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرد، نمایندگان مجلس و کنگره‌ی این کشور طی سخنانی به این اقدام واکنش نشان دادند.

بعد از آنکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز جمعه بیست‌ودوم دی‌ماه، با انتشار بیانیه‌ای برنامه‌ی تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را برای آخرین بار تمدید کرد، سناتورهای کنگره و نمایندگان مجلس آمریکا طی اظهاراتی، به این اقدام رئیس‌جمهوری واکنش نشان دادند.

در همین راستا مارکو روبیو سناتور جمهوری‌خواه، در توئیتی نوشت: ما نمی توانیم به توافق ناقض اوباما اجازه دهیم که ابزار توانمند تحریم را برای تجاوزات حقوق بشری، گسترش برنامه موشکی و حمایت از تروریسم توسط رژیم ایران، کنار بگذارد.

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه تگزاس نیز به اظهارنظر در این مورد پرداخت و متذکر شد: توافق هسته ای اوباما با ایران یک فاجعه بود، نه تنها مانع ایران به سلاح هسته‌ای و فن‌آوری موشکی نمی‌شود بلکه به آن‌ها پول هم داده شد.

کروز به خروج آمریکا از برجام اشاره می‌کند و یادآور می‌شود که: پایان بخشیدن به توافق هسته‌ای اوباما با ایران یک مسیر درست است و اکنون کنگره فرصت عمل دارد. در قانون دو حزبی کنگره باید مواردی چون بازرسی کامل از تمام سایت‌های هسته‌ای ایران (حتی سایت‌های نظامی)، حذف بازرسی از پیش اعلام شده، لغو محدودیت توافق به ده سال و پایان کامل برنامه موشکی و هسته‌ای ایران لحاظ شود.

در همین رابطه الیوت انگل عضو ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات، با انتشار بیانیه‌ای به نقش تروریستی رژیم اسلامی ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: ایران برای منطقه و برای مردم خودش یک تهدید است و هرگز نباید سلاح هسته‌ای در اختیار داشته باشد.

لازم به ذکر است، دونالد ترامپ در بیانیه‌ای که در رابطه با تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران منتشر کرد، متذکر شده بود که: امروز من مشمولیت برخی از تحریم‌های خاص اتمی را مستثنی قلمداد می‌کنم، اما صرفاً بخاطر موافقت متحدین اروپایی که قول داده‌اند کاستی‌های توافق اتمی با ایران را اصلاح کنند. این آخرین فرصت است، در صورتی که چنین اقدامی انجام نشود ایالات متحده بار دیگر تعلیق تحریم‌ها را به منظور پایبندی به توافق، تمدید نخواهد کرد و اگر در هر زمانی حس کنم که چنین توافقی در افق نیست، فوراً از آن کنار خواهم کشید.