کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

دفتر تحقیقات استراتژیک: ٧٥ درصد مردم ایران در ناامیدی کامل زندگی می‌کنند

20:32 - 24 دی 1396

کوردستان میدیا: دفتر تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری رژیم اسلامی ایران طی انجام پژوهشی در رابطه با وضعیت زندگی در ایران، به این نتیجه‌ی آماری دست یافته است که سه چهارم مردم در ناامیدی کامل به آینده‌ی خود به سر می‌برند.

مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری به انتشار نتایج پژوهشی تحت عنوان آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۶ پرداخته است که در ٢٢٠ صفحه تنظیم و منتشر شده است. این گزارش بر سه موضوع اصلی بحران تأمین آب، بیکاری و ناامیدی درباره آینده تمرکز کرده و به شناسایی مشکلات موجود و ارزیابی سناریوهای آینده ایران بر اساس این مشکلات می‌پردازد.

بر اساس یکی از یافته‌های این گزارش، ناامیدی نسبت به آینده یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد فشار روانی بر توده مردم است. بر اساس نظرسنجی اعلام‌شده در این پژوهش، تنها ۲۴ درصد مردم ایران آینده را بهتر ارزیابی می‌کنند و ۷۶ درصد یا اعتقاد به بدترشدن آن دارند و یا می‌گویند فرقی نخواهد کرد.

این نظرسنجی که از هشتم بهمن‌ماه ۱۳۹۵ آغاز شده بود، از سوی آینده‌بان رسانه تخصصی آینده‌پژوهی، انجام شده است. بنابر ادعای وب‌سایت آینده‌بان، تعدادی دیگر از نهادهای علمی، پژوهشی و مطالعاتی دولتی و غیردولتی در این پروژه همکاری کرده‌اند.

نهاد دیده‌بان مدعی شده است که این گزارش، بهار امسال آماده انتشار شده بود اما بنابر اعلام دولت، از انتشار آن خودداری کرده‌اند. قابل ذکر است دولت روحانی در بهار خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری رژیم آماده می‌کرد.