کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

حقوق‌های معوقه و اعتراضات کارگری در ملایر و هفت‌تپه

14:58 - 26 دی 1396

کوردستان میدیا: کارگران در ملایر و هفت تپه در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایای چندین ماهه‌شان دست به اعتراض زدند.

بنابر گزارش خبرگزاری حکومتی ایلنا، کارگران کارخانه‌ی نساجی کیان کرد برای دریافت حقوق و مزایای معوقه‌شان، روزهای شنبه و یکشنبه، بیست‌وسوم و بیست‌وچهارم دی‌ماه، در مقابل کارخانه‌ کیان کرد دست به تجمع اعتراضی زدند و خواستار پرداخت سریع حقوق‌شان شدند.

بنابر این گزارش، کارگران نساجی کیان کرد شش ماه حقوق معوقه و نیز عیدی دو سال گذشته را از کارفرمای خود طلبکارند. این کارگران که تعداد آن‌ها حدود ۲۵۰ نفر می‌شوند، مدعی‌اند که مطالبات مزدی آنان مربوط به دستمزد نیمه‌ی نخست سال جاری می‌شود. همچنین کارفرما به دلیل کمبود نقدینگی، عیدی سال ۹۵ و ۹۶ آنان را پرداخت نکرده است.

یکی از کارگران در مصاحبه‌ای با خبرگزاری حکومتی ایلنا مدعی شد که: دلیل پرداخت نشدن معوقات مزدی من و سایر همکارانم کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی به دلیل کاهش حداقلی فعالیت تولیدی و نیروی کار کارخانه است.

این کارگر همچنین به مساله‌ی حق بیمه و پرداخت آن از سوی کارگران پرداخت و متذکر شد: تا پیش از این هزینه مربوط به بازنشستگی پیش موعد هر کارگر مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور؛ معادل ۴ درصد حق بیمه دوران اشتغال در کارهای سخت بود اما در حال حاضر مدتی است که این هزینه تا ۷ درصد افزایش یافته است و در نتیجه برخی کارفرمایان این هزینه‌ را از جیب کارگران متقاضی بازنشستگی پیش از موعد پرداخت می‌کنند.

در همین رابطه سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه نیز اعلام کرد که کارگران این واحد روز دوشنبه بیست‌وپنجم دی‌ماه، در اعتراض به پرداخت نشدن پنج ماه حقوق معوقه خود اعتصاب کردند. بر اساس این گزارش، دو ماه دستمزد سال ۹۴ و نیز ماه های مهر، آبان و آذر سال جاری کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه پرداخت نشده است.

بنابر سخنان شاهدان عینی، در این تجمع و اعتصاب عمومی بیش از هزار نفر از کارگران نیشکر هفت‌تپه حضور داشتند. شاهد مذکور در مصاحبه‌ای با رادیو فردا متذکر شده بود که: کارگران اعتصابی از بدقولی‌ها و وعده‌های دروغ کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه ناراضی هستند.