کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

در کرماشان چه خبر است، \"تنگه کنش\" منبع نور و صدای مهیب

21:01 - 26 دی 1396

کوردستان میدیا: فرماندار کرماشان در مصاحبه‌ای، شنیده شدن صدای مهیب در کرماشان را تائید کرد و مردم نیز از دیدن نور شدید و تخریب در برخی از نقاط شهر کرماشان سخن می‌گویند.

فضل‌الله رنجبر فرماندار کرماشان ، طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری حکومتی ایلنا، اعلام کرد: شامگاه یکشنبه صدای مهیبی در برخی از مناطق شهر کرماشان شنیده شد که باعث نگرانی مردم شد. مقامات حکومتی و رسانه‌های وابسته به رژیم تنها شنیده شدن صدا را تائید کردند اما در مقابل دیده شدن نور و لرزیدن زمین در برخی از نقاط شهر کرماشان سکوت کردند.

بنابر گزارشات رسیده به وب‌سایت کوردستان میدیا، شامگاه یکشنبه بیست‌و‌چهارم دی‌ماه ١٣٩٦، نور شدید و وسیعی بخشی از آسمان شهر کرماشان را روشن کرد که همزمان با آن صدای مهیبی نیز در بخش‌های مختلفی از این شهر شنیده شده است. بنابر گزارش شاهدان عینی که به کوردستان میدیا ارسال شده، نور مذکور از تنگه کنش ساتع شده و مرکز انتشار این نور می‌باشد. در همین رابطه و بنابر سخنان منابع خبری موثق، همزمان با صدای مهیب و نور پخش شده، ساختمان‌های چندین شهرک نزدیک به تنگه کنش همچون شهرک ظفر و شهرک مسکن به شدت لرزیده و شیشه‌های چندین منزل مسوکونی و آپارتمان نیز شکسته شده است.

بنابر همین گزارش دامنه‌ی لرزش مذکور چنان وسیع بوده که مردم حاضر در شهرک معلم نیز آنرا حس کرده‌اند. همچنین صوت این رویداد در مناطق بسیار دوری از شهر کرماشان نیز به وضوح و باهمان دهشتناکی شنیده شده بود که موجب هراس و ترس مردم گردید.

شاهدان عینی در ادامه‌ی گزارش خود به کوردستان میدیا، متذکر می‌شوند که لرزش و شکسته شدن شیشه‌های ساختمان‌های مسکونی چنان مهیب بوده که مردم شهرک‌های مسکن و ظفر شب مذکور را بیرون از خانه‌های خود و در فضای باز و در سرمای شدید زمستانی به سر بردند.

تنگه کنش از جمله مناطق نظامی تحت کنترل سپاه تروریستی پاسداران می‌باشد که پیشتر در بخشی از آن، نیروهای سپاه بدر اسکان داده شده بود. لازم به ذکر است در بیشتر بخش‌های تنگه کنش ممنوعیت رفت‌وآمد وجود دارد و تحت نظارت کامل سپاه می‌باشد. همچنین پیشتر چندین رزمایش نظامی در این منطقه برگزار گردیده بود که از جمله می‌توان به رزمایش شهریور ١٣٩٣ اشاره کرد که حدود ٢هزار نیرو از گردان‌های بیت المقدس استان‌های کرماشان، سنندج، ایلام، سیستان و بلوچستان، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، لرستان، خوزستان و اردبیل حضور داشتند.

قابل ذکر است تعدادی از موشک‌های پرتاب شده به سوی سوریه در خرداد ١٣٩٦ شمسی، از تنگه کنش به سوی دیرالزور سوریه پرتاب گردید.

روز یک‌شنبه بیست‌وهشتم خرداد (۱۸ ژوئن) نیروی هوافضای سپاه تروریستی پاسداران جمهوری اسلامی ایران از پرتاب ۶ فروند موشک بالستیک میان‌برد زمین به زمین به منطقه دیرالزور سوریه، خبر داد. بر اساس بیانیه سپاه پاسداران، این موشک‌ها از پایگاه‌های موشکی در استان‌های سنندج و کرماشان شلیک شده بود.