کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

تیلرسون: هدف اصلی ما کاهش نفوذ مخرب ایران در سوریه است

20:36 - 28 دی 1396

کوردستان میدیا: وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی، ایران را تهدید اصلی آمریکا خواند و آنرا حامی اصلی تروریسم بین‌الملل دانست.

بنابر گزارش رویترز، روز چهارشنبه بیست‌وهفتم دی‌ماه، رکس تیلرسون وزیر خارجه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا، طی سخنانی در در موسسه هوور دانشگاه استانفورد، به حمایت‌های رژیم اسلامی از تروریسم و ایجاد آشوب در خاورمیانه پرداخت و گفت: کاهش و از بین بردن نفوذ مخرب ایران در سوریه به تشکیل یک حکومت دمکراتیک در سوریه بستگی دارد. او در ادامه افزود: سوریه در دوران حکومت بشار اسد برای سال‌ها طولانی عامل ایران بوده است.

تیلرسون در ادامه‌ی این نشست تخصصی، اهداف اصلی آمریکا در سوریه را برشمرد و این اهداف را چنین دسته‌بندی کرد: مقابله با نفوذ ایران، جلوگیری از تحقق رویای هلال شمالی، از بین بردن گروه حکومت اسلامی و جلوگیری از بازگشت آن، حل و فصل بحران سوریه از طریق مذاکرات صلح ژنو برای شکل گیری یک دولت دمکراتیک، بازگشت آوارگان سوری به خانه و کاشانه خود و از بین بردن سلاح های کشتار دست‌جمعی و شیمیایی در سوریه دانست.

وزیر خارجه آمریکا به تداوم حضور نیروهای مسلح این کشور در سوریه اشاره کرد و متذکر شد که: که دولت ترامپ تصمیم اشتباه رئیس‌جمهوری سابق باراک اوباما را تکرار نخواهد کرد. خروج آمریکا از سوریه این فرصت را برای ایران فراهم خواهد کرد تا موقعیت خود را در آن کشور تحکیم کند.