کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

سپاه از انتقال آب دریای خزر به شهرهای فارس‌زبان خبر داد

21:44 - 1 بهمن 1396

کوردستان میدیا: بنابر طرح ایران رود که در سال ١٣٤٥ شمسی ارائه شد، آب دریای خزر باید برای بیابان‌زدایی و آبادانی مناطق مرکزی و شهرهای فارس زبان، کانالیزه و به این بخش از ایران منتقل شود.

بنابر گزارش رسانه‌های حکومتی در ایران، سپاه تروریستی پاسداران از موافقت نهایی سازمان محیط زیست با حفر کانال و انتقال منابع آبی خزر به شهرهای مرکزی و فارس‌زبان، به ویژه سمنان و یزد خبر دادند.

با انتشار این خبر، قرارگاه خاتم‌الانبیا وابسته به سپاه، برای آغاز و تکمیل این پروژه اعلام آمادگی کرده است. در همین رابطه علی‌اصغر یوسف نژاد نماینده رژیم از ساری در مجلس، طی سخنانی به مخالفت با این طرح پرداخت و گفت: در صورت پیگیری مجدد این پروژه، نمایندگان مازندران طرح استیضاح وزیر مسئول را کلید خواهند زد. او همچنین افزود: مردم در برابر انتقال آب دریای خزر مقاومت خواهند کرد.

همچنین محمدرضا خباز استاندار سمنان، در دی‌ماه سال جاری طی سخنانی متذکر شده بود که: قرارگاه خاتم الانبیا بعد از دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست، آمادگی کامل برای اجرای این طرح مهم ملی را دارد. در همین زمینه حسن روحانی سال ۹۵ طی سفری به سمنان وعده داده بود که دولت این کار را با کمک بخش خصوصی پیش خواهد برد.

انتقال منابع آبی در سرزمین‌های مختلف ایران از جمله کوردستان و زاگرس به استان‌های فارس‌زبان و مرکزی، سال‌هاست که استارت خورده و موجب بروز نارضایتی‌ها و درگیری‌های گسترده‌ای میان مردم و حکومت اسلامی شده است. در همین چارچوب در فروردین ١٣٩٣ بیش از بیست‌هزار نفر از مردمان لور در شهر کورد از توابع چهارمحال و بختیاری به خیابان‌ها آمده و علیه سیاست‌های فاشیستی ایران در انتقال منابع آبی به شهرهای مرکزی و اجرائی شدن طرح‌های تونل انتقال آب بهشت آباد و گلاب، دست به اعتراض گسترده‌ای زدند. بعد از این اعتراضات گسترده، دولت ناچار شد به طور موقت فعالیت‌های عملیاتی این طرح‌ها را متوقف کند.