کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

٦٣درصد صندوق توسعه ملی صرف هزینه‌های نظامی و یک درصد صرف مناطق زلزله‌زده می‌شود

14:57 - 4 بهمن 1396

کوردستان میدیا: از چهار میلیارد دولار تعیین شده از صندوق توسعه‌ی ملی، تنها یک درصد آن صرف بازسازی مناطق زلزله‌زده و سیل‌زده کل ایران، می‌شود.

بنابر گزارشات رسانه‌های حکومتی ایران، اصغر یوسف‌نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ٩٧، طی سخنانی اعلام کرد که علی خامنه‌ای، رهبر رژیم اسلامی ایران، اجازه‌ی برداشت ٤ میلیارد دولار از صندوق توسعه‌ی ملی را داده است. یوسف زاده در این رابطه گفت: ٦٣ درصد از این مبلغ، صرف افزایش توان نظامی و موشکی ایران می‌شود.

او در ادامه‌ی سخنان خود به مناطق زلزله‌زده و سیل‌زده در سراسر ایران اشاره کرد و گفت: از چهار میلیارد مذکور، تنها ١٠٠ میلیون دلار یعنی کمتر از یک و نیم درصد، برای بازسازی کل مناطق زلزله‌زده و سیل‌زده در سراسر ایران اختصاص یافته است.

قابل ذکر است، با گذشت بیش از ٧٠ روز از وقوع زلزله‌ی کرماشان در بیست‌ویکم آبان، نه تنها هیچ کمپی برای آسیب‌دیدگان‌ احداث نشده بلکه بنابر اظهارات مسئولین حکومتی، تنها ١٠درصد مردم صاحب کانکس شده‌اند و رژیم اسلامی ایران نتوانسته برای سایرین کانکسی تهیه کند.

همچنین رسانه‌های محلی در گزارش‌های متعددی از مرگ ٥ کودک در این مناطق بر اثر سرما و مبتلا شدن به عفونت‌های شدید، خبر داده‌اند.

این در حالی‌ست که بنابر گفته‌های باقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی، بودجه‌ی نظامی ایران با افزایش ١٢٨ درصدی روبرو بوده است. نوبخت روز ۲۶ دی‌ماه نیز در جمع فرماندهان بخش طرح و برنامه نیروهای مسلح گفته بود: هر چند دولت با هرگونه افزایش بودجه در مجلس مخالف است، اما قول می‌دهیم هر گونه افزایش بودجه‌ای که در حوزه نیروهای مسلح مطرح شود، نه تنها مخالفت نکنیم که دولت در مقام دفاع از آن بر خواهد خواست.