کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

مرگ کودکان زلزله‌زده و سکوت جامعه مدنی و سیاسی کرماشان

15:56 - 7 بهمن 1396

کوردستان میدیا: از زمان وقوع زلزله کرماشان، میزان مرگ‌و‌میر کودکان در مناطق آسیب دیده به علت عفونت‌های شدید ناشی از سرما افزایش و اقدام به خودکشی نیز به صورت تصاعدی گسترش یافته است.

هنوز چند روزی از انتشار خبر مرگ سارینا کودک کرماشانی بر اثر سرمازدگی نمی‌گذرد که بار دیگر رسانه‌های ایران از جان باختن کودکان کورد در مناطق زلزله‌زده بر اثر شدت سرما و عفونت‌های شدید ریوی خبر می‌دهند. خبرگزاری حکومتی تسنیم با انتشار گزارشی در روز جمعه ششم بهمن‌ماه، از مرگ محمد صیفوری کودک چهار ماهه در مناطق زلزله‌زده‌ی کرماشان خبر داد. این در حالی‌ست که مسئولان عالیرتبه‌ی استانی و کشوری جمهوری اسلامی در ابتدا، انتشار خبر مرگ این کودکان را نفی و آنرا کذب محض اعلام کرده بودند.

در همین رابطه هوشنگ بازوند استاندار کرماشان، در واکنشی به انتشار خبر مرگ سارینا ذهابی بر اثر سرما، طی سخنانی در هفته‌ی گذشته وقوع چنین فاجعه‌ای را تکذیب و آنرا جنگ روانی دشمن علیه رژیم اسلامی دانست. اما طولی نکشید که انتشار ویدئو-کلیپی در فضای مجازی که در آن بهروز ذهابی پدر سارینا -از روستای ناوه فره از توابع سرپل ذهاب- از مرگ فرزند خود بر اثر سرمای شدید، نبود امکانات و زندگی در زیر چادر سخن می‌گوید، بسیاری از حقایق را آشکار کرد.

در همین راستا شهاب نادری نماینده‌ی رژیم در مجلس نیز در سخنانی به لایه‌ی پنهان فجایع زلزله‌ی کرماشان اشاره کرد و گفت: شامگاه سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه چندین نفر از مردمان مناطق زلزله‌زده کرماشان بر اثر شدت سرما و نبود امکانات جان خود را از دست داده‌اند. او که روز چهارشنبه چهارم بهمن‌ماه این خبر را اعلام کرده بود، به یاس و ناامیدی حاکم بر مناطق زلزله‌زده اشاره کرد و افزود: علاوه بر مرگ‌ومیر کودکان بر اثر سرما، تا کنون ٢٠ نفر از اهالی منطقه نیز بر اثر فشارهای موجود دست به خودکشی زده‌اند.

اما مسئولان بهداشت استان کرماشان نیز از همان روزهای نخستین بعد از زلزله به صورت مکرر به وخامت وضعیت بهداشت در این مناطق و شیوع بیماری‌های عفونی به علت سرما و نبود امکانات بهداشتی هشدار داده بودند. در همین رابطه، ابراهیم شکیبا، رئیس مرکز بهداشت استان کرماشان، روز جمعه هشتم دی‌ماه، از احتمال اپیدمی بیماری‌های پوستی و عفونی در مناطق زلزله‌زده خبر داد و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیز نسبت به شیوع آلودگی‌های میکروبی، روده‌ای، اسهال، هپاتیت و حصبه هشدار داد.

مردم آسیب‌دیده کرماشان که عدم کمک‌رسانی و بی‌توجهی حکومت ایران به مناطق زلزله‌ده را به کورد بودنشان نسبت می‌دهند بارها نسبت به وضع پیش آمده و عدم رسیدگی حکومت به مناطق زلزله‌زده اعتراض کرده بودند اما این اعتراضات بسیار محدود بود و در این میان سکوت جامعه‌ی مدنی و سیاسی کرماشان و عدم واکنش مناسبی از سوی فعالین اجتماعی کرماشانی به وضع موجود، در شکل دادن به اعتراضات منسجم و هدفمند برای پاسخگو کردن مسئولین در قبال فجائع انسانی، قابل توجه است.

همچنین عدم پوشش خبری مناسب و برنامه‌ریزی شده از سوی جامعه مدنی کرماشان، در به حاشیه رفتن مساله زلزله‌ تاثیر گذار بود. اگر جامعه مدنی کرماشان و فعالین سیاسی این استان طی بیش از دو ماه گذشته، به صورت ممتد و مستمر به افشاگری فجایع انسانی در مناطق زلزله‌زده می‌پرداختند و با ایجاد تجمعات اعتراضی در مقابل سازمان‌های مربوطه از خود کنش نشان می‌دادند شاید ما امروز شاهد مرگ بیش از ٥ کودک و خودکشی بیش از ٢٠ نفر از آسیب‌دیدگان نبودیم.

البته در این میان بودند فعالین مدنی متعدد و خبرنگاران متعهدی که به فاش کردن عمق فاجعه در مناطق زلزله‌زده دست زدند و به خار چشم رژیم اسلامی بدل شدند. به عنوان مثال ارژنگ زرگوش اهل کرماشان و یا رحمان مدنی، ادریس محمودی و جوانرو قادری از سردشت، قاسم زرگرزاده شهروند کرماشانی، مجید حسنیانی اهل روستای میرآباد بوکان و شهرام فرهادی از فعالین مدنى سنندج. اما واقعیت این است که استانی با جمعیتی بیش از دو و نیم میلیون نفر، نباید اینگونه در مقابل فجایع انسانی سکوت کند.

از سوی دیگر باید به بررسی مساله‌ی خودکشی در میان آسیب‌دیدگان زلزله‌ی اخیر پرداخت. اینکه یک انسان از لحاظ روانی چنان شهامتی را پیدا می‌کند که دست به خودکشی بزند و خود را از ادامه‌ی حیات محروم سازد، پس بی‌شک توان و شهامت انجام کارهای دیگری را نیز دارد. از آن روی که مناطق زلزله‌زده در طول تاریخ مبارزاتی ملت کورد همیشه یکی از مراکز مبارزاتی نیروهای پیشمرگه و احزاب کوردی بوده است، جمهوری اسلامی بر آن است تا با ایجاد فشارهای متعدد روانی و عدم رسیدگی به نیازهای مردمان این مناطق، آن‌ها را به یاس و ناامیدی مطلق دچار کند تا از این طریق یا خود به زندگی خود پایان دهند یا منطقه مذکور را رها کرده و به مکان دیگری بروند. در واقع جمهوری اسلامی ایران از شرایط بغرنج پیش آمده می‌خواهد در راستای تخلیه کردن منطقه و نابودی حس مبارزاتی این مردمان استفاده کند.

کسی که توان خودکشی دارد بی‌شک توان مبارزه با رژیم و ربرو شدن بافاشیسم ملی-مذهبی ایران را نیز دارد، اگر جامعه‌ مدنی و سیاسی کرماشان فعال شود می‌تواند از این نیروها در راستای تحقق آرمان‌های انسانی و خواست‌های مردم و پیشگیری از وقوع دوباره‌ی چنین فجایع انسانی بهره ببرد، در واقع فعال شدن جامعه مدنی و سیاسی کرماشان و واکنش مناسب آن در مقابل ظلم، تبعیض ملی، نابودی فرهنگ و زبان کوردی، فقر، بیکاری و فساد موجب می‌شود که توطئه‌های رژیم در به بن‌بست رساندن مردمان کرماشان نقش بر آب شود.

گزارش: شهرام میرزائی