کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

روسیه و آمریکا بر سر ایجاد اقلیمی کوردی به توافق رسیدند

19:30 - 14 اسفند 1396

کوردستان میدیا: در ادامه نشست‌های میان ایالات متحده آمریکا و روسیه، این دو کشور بر سر ایجاد اقلیمی کوردی در سوریه به توافق رسیدند.

ترک پرس، با انتشار گزارشی اعلام کرد که ویتال نعومکن مسئول سیاست سوریه-خاورمیانه، طی نشستی که در اواخر ماه گذشته با مسئولان امنیتی آمریکا داشته، پیام کشور خود مبنی بر تاسیس اقلیمی کردی در غرب کوردستان و رفع مشکلات سوریه را به آمریکا داده است.

هرچند روسیه تاکنون خواستار امتناع آمریکا از ایجاد چنین دولتی برای کوردهای کوردستان سوریه شده است، اما ایجاد اقلیمی مشابه اقلیم کوردستان عراق از سوی سوریه را به دور از واقعیت نمی‌داند.

مدتی پیش سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در کنفرانسی خبری اعلام کرد که: کوردها بخش اصلی سوریه هستند و تاکنون نیز روسیه از شرکت کوردها در نشست‌ها حمایت کرده است. سال گذشته سرگی ریباکوف، جانشین وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده بود، مسکو خواستار تاسیس دولت جمهوری فدرال در سوریه است.

چند سالی‌ست که کوردستان سوریه حکومت فدرال خود را اعلام کرده و به شیوه فدرالی اداره می‌شود. سیستم فدرالی در کوردستان سوریه شهرهای کوبانی، اطراف حلب، عفرین، جزیره و حسک را در بر می‌گیرد.
قابل ذکر است رژیم سوریه و اپوزیسیون‌های آن به جز کوردها، تاکنون سیستم فدرالی را رد می‌کنند.

جنگ داخلی در سوریه در حالی وارد هفتمین سال خود می‌شود که نیروهای ارتش ترکیه با نقض مرزهای بین‌المللی به خاک سوریه وارد شده و شهرهای کوردستان از جمله عفرین را مورد هجوم قرار داده است.