کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ریزگردها، نفس شهرهای کوردستان را به شمارش انداخت

14:13 - 19 اسفند 1396

کوردستان میدیا: خرم‌آباد، سنندج، ازنا، دورود، دلفان، سلسه و... از جمله شهرهای کوردستان هستند که مستمرا طی روزهای اخیر با معضل ریزگردها دست به گریبان بودند.

به گزارش خبرگزاری حکومتی مهر شهرهای استان لورستان وارد چهل‌وهفتمین روز آلودگی هوا و ریزش گرد و خاک شده‌اند. بر اساس این گزارش، اداره کل محیط زیست لورستان طی اعلامیه‌ای اعلام کرد که میزان غلظت ریزگردها در شهرهای پلدختر، کوهدشت، دلفان، سلسله، دوره چگنی و خرم آباد بین سه تا چهار برابر حد مجاز می‌باشد و غلظت گرد و غبار در شهرهای دورود، بروجرد و ازنا دو و نیم برابر حد مجاز است.

بیانیه مذکور حالت خطرناک و هشدار دهنده رای برای این شهرستان در نظر گرفته است.

از سوی دیگر رییس اداره امور آزمایشگاه‌های محیط زیست سنندج نیز با تهدیدآمیز خواندن وضعیت هوای این شهر، میزان غلظت ریزگردها را چهار برابر حد مجاز اعلام کرده است. کژال حبیب‌زاده در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حکومتی مهر متذکر شد: هم اکنون وضعیت هوای استان در شرایط ناسالم برای عموم قرار دارد.

استان‌های سنندج، کرماشان، ایلام و لورستان از نیمه‌دوم دهه هفتاد شمسی، در فصل‌های متفاوت و طی روزهای متعددی شاهد وزش گردوغبار و ورود ریزگردها بوده است. بنابر گزارش سازمان محیط زیست ایران، تعداد وزش‌ ریزگردها از سال ١٣٨٠ تا کنون ١٥ برابر شده است و بر اساس پژوهش منتشر شده‌ای از سوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز میزان غلظت گرد و غبارها گاها از ١٥ تا ٢٠ برابر استاندارد تجاوز می‌کند.

اعتبارات اختصاص یافته به برنامه‌های پیشگیری و مبارزه با معضل ریزگردها آنچنان کم است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور رژیم فاشیستی ایران، طی سخنانی اظهار داشت: با در نظر گرفتن بودجه فعلی و استمرار آن، ما تنها در ٣٠ سال آینده شاهد حل معضل ریزگردها خواهیم بود.

در حالی جمهوری اسلامی تمام منابع مالی و انسانی ایران را در راستای افزایش توان نظامی و موشکی خود صرف می‌کند که بنابر گفته‌های عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران، نابودی ٥٠درصد جنگل‌های بلوط زاگروس ناشی از ریزگردها می‌باشد.

با تمام این اوصاف در لایحه‌ی بودجه‌ی سال آینده، میزان بودجه نیروهای تروریستی ایران ١٦ برابر مبلغی‌ست که برای مقابله با ریزگرددها تعین شده است. همچنین بر اساس برنامه ششم توسعه، دولت موظف می‌باشد هر سال، حداقل پنج درصد از بودجه عمومی را به بودجه نظامی رژیم اختصاص دهد.