کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

اطلاعیه مرکز همکاری احزاب کوردستان ایران به مناسبت نوروز ٢٧١٨ کوردی

14:49 - 20 اسفند 1396

کوردستان میدیا: مرکز همکاری احزاب‌ کوردستان ایران به مناسبت نوروز ٢٧١٨ کوردی اطلاعیه‌ای تحت عنوان نوروز نماد تجدید حیات و با هم بودن را منتشر کرد.

متن کامل پیام:

نوروز نماد تجدید حیات و همبستگی

مردم مبارز کوردستان ایران!


در حالی به استقبال نوروز و سال نو می‌رویم که کوردستان، تحت فشار و سیاست اعدام و سرکوب سیستماتیک رژیم ایران، سالی مملو از حماسه را تجربه کرد. مهمترین رویداد سیاسی امسال، تظاهرات و اعتراضات سراسری در شهرهای مختلف ایران بود که بخشی از شهرهای کوردستان را نیز در بر گرفت. آنچه که در ایران رخ داد، بیانگر سرآغاز انقلابی مردمی و به تمام معنا بود و ریشه در فقر و ناامیدی و فاجعه‌های زیست محیطی داشت. ساختار این اعتراضات را مردم فقیر و مستضعف مناطق به حاشیه‌رانده، تشکیل می‌دادند از این رو می‌توان گفت که جمهوری اسلامی از لحاظ اجتماعی و ایدئولوژی دچار بحران شده است.

مهم‌ترین ویژگی اعتراضات اخیر، هدف قرار دادن رهبری و کلیت جمهوری اسلامی بود. هرچند سران رژیم ایران بسیار کوشیدند این اعتراضات را به عوامل بیگانه و بیرونی منتسب کنند اما در واقع حکومت در برابر توقعات و خواست‌های مردم عاجز و توان رفع مشکلات را ندارد. بخش مهم وحیاتی این اعتراضات، مشارکت مردم انقلابی کرماشان در تظاهرات سراسری ایران بود، به گونه‌ای که جایگاه ویژه‌ای را در تداوم و استمرار تظاهرات به خود اختصاص داده بود. مردم این بخش از کوردستان با سر دادن شعارهای انقلابی و در پیش گرفتن موضعی ملی به مقابله با نیروهای سرکوبگر رژیم پرداختند. در واقع کرماشان فاکتور تاثیرگذار و الهام بخش اعتراضات و جنبش اعتراضی کوردستان و ایران بود.

همچنین باید اذعان کرد که وقوع زلزله کرماشان، در شکل‌گیری زلزله سیاسی که کلیت ساختار رژیم اسلامی را به لرزه انداخت، نقشی بسزایی داشت. این رویداد تلخ، وسعت و عمق فساد و ناکارآمدی جمهوری اسلامی را به مردم ایران گوشزد کرد. پیام دیگر زلزله کرماشان خطاب به ملیت‌های تحت ستم ایران بود که در برابر جمهوری اسلامی، سرنوشت مشترکی دارند. در همین راستا شاهد بودیم که مردم شهرهای مختلف کوردستان پس از وقوع زلزله کرماشان با چه احساس ملی و میهن‌دوستانه‌ای به یاری هم‌زبانان آسیب‌دیده خود در کرماشان شتافتند. راه‌اندازی کمپین‌ها و ارسال کاروان کمک‌های مردمی، بخشی از موج همدلی و همیاری‌هایی بود که توانست حس همکاری و همدلی کوردهای مقیم کشورهای خارجی را نیز برانگیزد. این همدلی و همیاری علی‌رغم جنبه اخلاقی و انسانی، نشان‌دهنده‌ی اتحاد مردم کوردستان بود، به گونه‌ای که فاجعه‌ی طبیعی ازسویی و حماسه‌ی ملی از سوی دیگر، باهم عجین و ادغام شدند و به سرمایه‌ای معنوی و ارزشمند در جریان آزادی ملی، بدل گردید.

در سالی که گذشت، سیاست سرکوب سیستماتیک به مانند سیاست همیشگی و بخش لاینفک جمهوری اسلامی ایران ادامه داشت. از اعدام آزادیخواهان، زندانی کردن، سر به نیست کردن دگراندیشان و فعالان مدنی و مبارزین سیاسی، کشتن و مجروح کردن کاسبکاران در مناطق مرزی، بخشی از سیاست مذکور بوده است.

نکته قابل تامل دیگر، استقبال مردم کورد در شهرها مختلف کوردستان ایران از برگزاری رفراندوم استقلال در کوردستان عراق و حمایت گسترده از این خواست برحق بود و نیز اعتراض گسترده مردم به کشتار کولبران که با واکنش خشونت‌آمیز نهادهای امنیتی و نظامی روبرو شد. در نتیجه‌ی این سرکوب‌ها تعداد چشم‌گیری از فرزندان میهن بازداشت و زندانی شدند اما نکته‌ی قابل توجه این اعتراضات حضور چشم‌گیر دختران و زنان آزادیخواه کوردستان بود که متاسفانه تعدادی از آنان بازداشت و روانه‌ی زندان‌های رژیم شدند.

امسال با نورز جامانه‌ها آغاز شد و بعد از خلق آن همه حماسه که به آن‌ها اشاره شد، لازم است با همان شکوه و حماسه، با جامانه و گولوه‌نی و پوشیدن لباس کوردی و در دست داشتن گل سرخ به استقبال نوروز رفته و همزمان با تجدید حیات طبیعت، نوروز جامانه‌ها را پیشکش سرزمین مادری کرد. به همین خاطر از همه می‌خواهیم که همبسته و متحد به استقبال نوروز و سال جدید کوردی بروند.

بی‌شک همبستگی ملت‌مان در جریان مبارزه برحق‌مان، رمز پیروزی ما خواهد بود و با این دید از تمام مردم مبارز و میهن‌دوست کوردستان می‌خواهیم که با همان روحیه همبستگی و اتحاد به مبارزات ملی-دمکراتیک خود ادامه دهند و صفوف خود را مستحکم‌تر کرده و از نوروز امسال حماسه‌ای بیافرینند.

در پایان، پیشاپیش فرارسیدن سال جدید را به همه هم‌میهنان و آزادیخواهان تبریک می‌گوئیم و امیدواریم که سال آینده سال همبستگی و پیروزی‌های بیشتر بری ملت‌مان باشد.

پیروز باد اراده‌ راسخ ملی و همبستگی‌مان
مرکز همکاری احزاب کوردستان ایران
هفده‌ام اسفند ١٣٩٦ شمسی

مرکز همکاری احزاب کوردستان ایران متشکل از:

حزب دمکرات کوردستان ایران
حزب کومله کوردستان ایران
حزب کومله زحمتکشان کوردستان
حزب دمکرات کوردستان
سازمان خبات کوردستان ایران