کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

هیچکس فریاد کارگران را نمی‌شنود

16:05 - 20 اسفند 1396

کوردستان میدیا: در حالی سال اخیر شمسی به پایان خود نزدیک می‌شود که قریب به هزار کارگر در این سال، جان خود را بر اثر حوادث ناشی از کار از دست داده‌اند.

استثمار نیروی کار، واقعیت تلخی‌ست که قرن‌ها مبارزات بشری برای حل این معضل ضدبشری را به دنبال داشته و تاریخ این مبارزات از خود استثمار، تلخ‌تر و خونین‌تر بوده و گواهی‌ست بر تلاش انسان‌ها برای تحقق دنیایی از آرزوها و رویاها که انسانیت همیشه در پی آن بوده و برای آن هزینه‌ها داده است.

در سال جاری، اعتراضات و تجمعات کارگری علیه سیاست‌های ضدبشری رژیم اسلامی ایران از جمله پتانسیل‌های زنده کوردستان و ایران بوده که از اصلی‌ترین عوامل شکل‌دهنده و نیرودهنده به خلق‌ها و ملیت‌های تحت ستم ایران بوده است.

احمد مشیریان، معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طی مصاحبه‌ای با رسانه‌های حکومتی از مرگ قریب به هزار نفر از کارگران، تنها در طول سال ١٣٩٦ شمسی خبر داده است. مشیریان در این زمینه متذکر شد: بیشترین حوادث ناشی از کار به سبب سقوط و یا پرتاب اشیاء ساختمانی بوده و می‌توان بی‌احتیاطی و عدم رعایت اصول ایمنی را مهم‌ترین علل حوادث مذکور نام برد.

معاون وزارت کار با ابراز این سخنان به سادگی، کارگران را مسئول اصلی مرگ خود بیان می‌کند و دولت و نهادهای مرتبط با وضعیت کارگران را از این امر مبرا می‌کند اما باید به او متذکر شد که در ایران کارفرماها از خصوصی گرفته تا دولتی، کمترین امکانات ایمنی را در اختیار کارگران به ویژه شاغلین در صنف‌های پرخطر، قرار می‌دهند و از کارگر، توان اعتراض را گرفته‌اند چرا که فی‌الفور با اخراج روبرو می‌شوند و در این میان نیز هیچ نهاد و سازمانی وجود ندارد که به صورت عملی و واقعی حامی وضعیت آن‌ها باشد به همین خاطر سازمان‌های بین‌الملی ناظر بر وضعیت کارگران، ایران را در رتبه ۱۰۲ کشورهای جهان در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار قرار داده‌اند .

از سوی دیگر وضعیت اسفناک معیشت کارگران، موضوع دیگری‌‌ست که موجبات اعتراضات متعدد و مستمر را مهیا کرده و به زمینه‌ای اصلی در شکل‌گیری اعتراضات سراسری ملیت‌های ایران علیه رژیم ضدبشری ایران، بدل گردید.

بانک مرکزی ایران با ارائه آماری، میانگین هزینه یک خانواره سه نفره در سال جاری را سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرد در حالی که حداقل دستمزد کارگران ٩٣٠هزار تومان در سال ٩٦ تعین گردیده بود. در همین رابطه علیرضا امیری، عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان ایران در سخنانی اعلام کرد: ۷۰ درصد کارگران و بازنشستگان حداقل دستمزد را می‌گیرند و زیر خط فقر قرار دارند.

رژیم فاشیستی-مذهبی ایران با هدف قرار دادن بنیادهای اقتصادی اسباب نابودی منابع درآمد و معیشت ملیت‌های ایران را فراهم کرده که این امر طی گذشت چهار دهه از عمر جمهوری اسلامی، پیامدهای ناگوار متعددی از نابودی بنیادهای خانواده گرفته تا از بین رفتن معیارهای بشری، را به دنبال داشته و ایران و کوردستان را با بحران گسترده بشری، روبرو ساخته است.

گزارش: شهرام میرزائی