کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

تکرار دوباره اعتراضات، مقامات رژیم اسلامی را به هراس انداخته است

14:33 - 24 اسفند 1396

کوردستان میدیا: دستیار اقتصادی رئیس‌جمهور ایران در سخنانی اظهار داشت، اعتراضات دی‌ماه، عملکرد سیاسی و فرهنگی حاکمیت را نشانه رفته است.

مسعود نیلی در گفتگو با روزنامه دولتی ایران در روز چهارشنبه بیست‌وسوم اسفند ماه دلیل عمده اعتراضات مردمی در دی ماه امسال را دلایل اقتصادی دانست.

وی با اشاره به روی دادن این اعتراضات در در نزدیک به ١٠٠ شهر ایران که با شعار نه به گرانی از مشهد آغاز شد و شهرهای دیگر ایران را نیز در بر گرفت، این اعتراضات را هشداری جدی خواند و تکرار این اعتراضات در آینده ابراز نگرانی کرد.

وی همچنین اظهار داشت که این اعتراضات عملکرد سیاسی و فرهنگی حاکمیت و دولت را زیر سوال برد. نیلی با اشاره به روی کار آمدن محمود احمدی نژاد و واریز یارانه‌ها، از افزایش قدرت خرید مردم و ایجاد همزمان رکود تورمی شدید سخن گفت.

اعتراض های دی ماه در بسیاری از شهرها به درگیری نیروهای امنیتی و نظامی منجر شد که کشته شدن دست کم ٢٥ نفر را به دنبال داشت. در ادامه این اعتراضات هزاران نفر بازداشت و روانه زندان شدند که بنابر تائید مقامات قضایی ایران سه نفر از آن‌ها در زندان جان باختند که مقامات قضایی علت مرگ آن‌ها را خودکشی اعلام کردند.

پس از اعتراضات دی ماه تاکنون، ایران شاهد اعتراضات کارگری و دانشجویی و تجمعات اصناف بوده است و زنان و دختران متعددی نیز به حجاب اجباری اعتراض کردند که با سرکوب دولت روبرو شدند.