کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

سازمان‌های حقوق بشری: به اذیت‌ و آزار خانواده‌های کشته شده در زندان‌‌های ایران پایان دهید

14:36 - 24 اسفند 1396

کوردستان میدیا: چهار سازمان حقوق بشری در بیانیه‌ای مشترک از مقامات رژیم اسلامی ایران خواستند به اعمال فشار بر خانواده‌های کشته شدگان در زندان‌های ایران پایان دهند.

سازمان دیدبان حقوق بشر، عفو بین‌الملل، کمپین حقوق بشر در ایران و عدالت برای ایران، سازمان‌ها و گروه‌های هستند که در روز چهارشنبه بیست‌وسوم اسفندماه، با انتشار بیانیه‌‌ی مشترکی خطاب مقامات ارشد جمهوری اسلامی، خواهان پایان یافتن اذیت و آزار خانواده کشته شدگان در زندان‌های ایران، شدند.

همچنین این سازمان‌ها از ایران خواسته‌اند که به گزارشگر ویژه سازمان ملل اجازه بازدید از ایران را داده و اجازه تشکیل یک کمیسیون مستقل تحقیقاتی برای بررسی علت مرگ زندانیانی که همزمان یا بعد از روی دادن اعتراضات دی‌ماه ١٣٩٦ شمسی بازداشت شده‌اند را صادر کنند.

در این بیانیه آمده است که: در تمامی موارد، مقام‌های قضایی و امنیتی ایران خانواده‌های جان‌باختگان را تهدید کرده‌اند که در مورد مرگ فرزندان خود با هیچ رسانه‌ای مصاحبه نکنند. همچنین این سازمان‌ها متذکر می‌شوند که مقامات قضائی ایران مجموعه‌ای از اقدامات هماهنگ‌ و سازمان‌یافته برای پنهان کردن شواهد شکنجه، بدرفتاری و مرگ و هتک شخصیت جان‎باختگان دست زده‌اند.

این بیانیه به موارد دیگری از آزار و ارعاب نیز اشاره کرده‌ و علاوه بر تهدید خانواده‌ها، حتی پیش از اعلام خبر درگذشت بستگان آن‌ها، وکلا نیز تهدید و یا بازداشت شده و کارزای برای بدنام‌سازی آن‌ها در جریان است.

سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند مقام‌های ایران به پنهان کردن شواهد وقوع شکنجه و مرگ مشکوک در حین بازداشت اقدام کرده و در انجام تحقیقات مستقل و شفاف کوتاهی کرده‌اند.