کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

نوروز گولونی و جامانه، رژیم اسلامی را به واکنش واداشت

21:31 - 26 اسفند 1396

کوردستان میدیا: رژیم اسلامی ایران برای کنترل ابعاد مختلف نوروز گولونی و جامانه، برای اولین بار در شهر سنندج اقدام به برگزاری جشن نوروز می‌کند.

بنابر گزارش خبرگزاری مهر، سرکوت نجفی، معاون فرهنگی شهرداری سنندج با بیان اینکه نوروز از اعیاد کهن ایرانیان است و بر اساس آداب و رسوم و فرهنگ هر منطقه‌ای جشن گرفته می‌شود، از برگزاری این جشن در سطح شهر سنندج، خبر داد. بنابر گفته های نجفی، قرار است این مراسم روز سه شنبه، ٢٩ اسفندماه در ورزشگاه ٢٢ گولان این شهر برگزار شود.

مصادف بودن تاریخ و روز برگزاری جشن نوروز امسال با جشن نوروز جامانه و گولونی در سال گذشته در این شهر، حاکی از بیم رژیم ایران از برگزاری پرشکوه نوروز جامانه‌ها توسط همشهریان سنندجی در سال جدید می باشد.

این ورزشگاه شش هزار نفری، به مناسبت سفر علی خامنه‌ای در روز ٢٢ گولان (اردیبهشت) به سنندج، نامگذاری شده و برگزاری این مراسم ملی در چنین مکانی به منظور کنترل هرچه بیشتر مردم و تعبیه تدابیر شدید امنیتی و نیز سهولت سرکوب و ممانعت از برگزاری در مکان‌های دیگر، می باشد.

نوروز جامانه و گولونی در سال گذشته با شور خاصی از طرف مردم شهرها و روستاهای سراسر کوردستان و به صورت حرکتی نمادین برای نشان دادن اتحاد و یکپارچگی مردم کوردستان و همچنین پاسخی مثبت به درخواست احزاب کوردی برای اثبات وحدت و هم صدایی مردم و این احزاب، صورت گرفت.

نوروز سال گذشته در سنندج در حالی برگزار شد که نیروهای امنیتی یک ساعت پیش از آغاز مراسم با هشدار به برگزارکنندگان این مراسم خواسته بودند که از برگزاری مراسم و هرگونه تجمعی بپرهیزند. اما با این حال همزمان با تغییر مکان، نوروز جامانه و گولونی با شکوه هرچه بیشتر و با برافراشتن پرچم کوردستان و رقص و پایکوبی مردم این شهر برگزار شد.

بی‌شک برگزاری مراسمات مردمی جشن نوروز و بکار بردن جامانه و گولونی به عنوان نمادهای این جشن کوردوایر در جشن‌های امسال، می تواند هم نمادی از تداوم مبارزات مردم و هم پاسخی باشد به توطئه‌های رژیم علیه ملت کورد.