کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد آمار اعدام شدگان سال ٢٠١٧ در ایران را منتشر کرد

20:51 - 28 اسفند 1396

کوردستان میدیا: اعلام آمار اعدام شدگان سال ٢٠١٧ در ایران از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل، واکنش دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران را در پی داشت.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که از دوشنبه گذشته کار خود را در ژنو آغاز کرده بود، از نقض گسترده حقوق بشر در ایران گزارش داد. این گزارش که برگرفته از گزارش سالانه شورای حقوق بشر و گزارش های دبیر کل سازمان ملل متحد و کمیسر عالی حقوق بشر است، از عملکرد رژیم فاشیستی-مذهبی ایران در رابطه با حقوق بشر و نقض آن، به شدت نقد کرده و آنرا پروسه‌ای سیستماتیک خوانده است.

در همین رابطه، در گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران در نروژ نیز آمار اعدام شدگان در سال گذشته میلادی نیز منتشر شده است. بنابراین آمار در سال ٢٠١٧ میلادی، ٥١٧ تن در ایران اعدام شده اند که سی و یک مورد آن‌ها در ملا عام صورت گرفته است. طبق آمار منتشر شده پنج مورد از اعدام شدگان را نوجوانان تشکیل داده‌اند.

در همین رابطه محمد جواد لاریجانی، معاون بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، در اعتراض به این گزارشات آن‌ها را یک طرفه و غیرمنصفانه خواند. از سویی دیگر، وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این گزارش، آن را سیاسی توصیف کرده است.

رژیم اسلامی ایران یکی از حکومت‌های اصلی ناقض حقوق بشر در جهان است که هر ساله شاهد افزایش آمار قربانیان و اعدام شدگان به دلایل گوناگون و در شهرهای مختلف ایران هستیم. سرکوب، کشتار و اعدام معترضان در ایران به روش‌های گوناگون ادامه دارد که در این مورد می‌توان به سرکوب اعتراضات کارگری روزهای اخیر در شهرهای مختلف و همچنین سرکوب معترضان دی‌ماه امسال اشاره کرد.