کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

کرکوک، کرماشان، عفرین، نوروز

00:30 - 1 فروردین 1397

کریم پرویزی

کوردستان در سالی که گذشت, شاهد وقایع متعدد تاریخی بود. وقایع تاریخی می‌توانند هم تلخ باشد و هم شیرین و نسبت به اهمیت آن، می‌تواند مقطعی از تاریخ را خلق کند و به نمادی از یک دوران تاریخی بدل شود.

چند مقطع مهم تاریخی امسال شامل:

اول کرکوک: بعد از برگزاری رفراندمی تاریخی که در کوردستان عراق و ثبت آن به مانند سندی تاریخی که از خواست ملت کورد خبر می‌دهد، دشمنان ملت کورد و علی‌الخصوص دشمن اصلی این ملت، یعنی رژیم اسلامی ایران، بنابر توطئه‌ای فراگیر به خاک کوردستان هجوم برده و کرکوک را اشغال کردند. این رویداد در تاریخ کوردستان به مانند یک تراژدی تا ابد باقی خواهد ماند. رویدادی که با توطئه دشمنان و با همکاری افرادی از میان ملت کورد، موجبات وقوع فاجعه‌ای ملی را مهیا کرد.

دوم کرماشان: طی حادثه‌ای طبیعی، زلزله‌ای بزرگ کوردستان را لرزاند و به ویژه کرماشان و مناطق تابعه‌ی آن بیشترین خسارت مالی و جانی را به خود دید که بعد از گذشت چندین ماه از این فاجعه، هنوز ده‌ها هزار قربانی این حادثه بدون سرپناه مناسب و در زیر چادرها به زندگی خود ادامه می‌دهند. رژیم اسلامی ایران به مانند دشمن اصلی کوردها، از این رویداد طبیعی در جهت ضربه زدن بیشتر به ملت کورد و افزایش آمار آسیب‌دیدگان و افزودن بر عمق فاجعه بهره برد. در جواب این سیاست ضدبشری، مردم شهرهای مختلف کوردستان به کمک هم‌زبانان و هم‌میهنان خود در این بخش از سرزمین‌مان شتافتند و از این فاجعه، حماسه‌ای تاریخی خلق کردند که تا ابد باقی خواهد ماند.

سوم عفرین: دولت ترکیه با این بهانه که شاخه‌ای از پ.ک.ک در عفرین حضور دارد، به این بخش از خاک کوردستان هجوم برده و فرزندان عفرین نیز از خود مقاومتی کم‌نظیر نشان دادند. حکایت مقاومت و مبارزات زنان و مردان عفرین به مانند حکایتی باشکوه در تاریخ ثبت خواهد شد. هر چند که نهایتا عفرین سقوط کرد و ارتش ترکیه توانست وارد شهر شود. البته بخش دیگر این رویداد ، مربوط به در پیش گرفتن سیاست و برنامه‌های غلط یکی از احزاب کورد است که باید از آن درس گرفت. اگر چه مقاومت و ایستادگی عفرین فراموش نشدنی و تاریخی‌ست اما نباید دلایل این شکست تلخ و عظیم را به گوشه‌ای انداخت.

این سه مقطع تاریخی مهم در سه بخش از کوردستان، به مانند سلسله‌ای از وقایع در حافظه تاریخی سرزمین و ملت‌مان، باقی خواهد ماند. سه رویداد مجزا که هر کدام از چندین بعد، از حیات ملت کورد و کوردستان را تحت‌الشعاع قرار داده و تاریخی را خلق کرده است. چرا که احساس ملی و درک وجودیِ مشترک تنها با نوشتن و شعار سر دادن تحقق نمی‌یابد، بلکه وقایع تلخ و شیرین تاریخی، هویتی تاریخی خلق می‌کنند. وجود حماسه، تنها شرط خلق سرگذشت یک ملت و تحقق هویت آن نیست بلکه تراژدی نیز می‌تواند به محرکی نیرومند برای ایجاد احساس مشترک و یا استحکام آن، بدل شود و به مانند پارامتری برای ایجاد و شکل دادن هویت ملی، عمل کند. همانگونه که در میان یهودی‌ها، تاریخ مملو از فاجعه و هولوکاست، به هویت‌ آن‌ها شکل داده و از آنان ملتی نیرومند ساخته است. برای کوردستان و کورد نیز هم تراژدی‌ها و حماسه‌ها می‌تواند نقش هویت‌ساز، داشته باشد.

اینجاست که با نمادی مهم و حیاتی کورد و کورستان روبرو می‌شویم. تاریخ به ما نشان می‌دهد که بسیاری از وقایع تلخ، فجایع و حتا حماسه‌های این ملت در اکثر اوقات در نوروز به زبانی ملی و خلقی در چارچوب عملی مشترک و نماد عصیان و خیزش ملی بازتعریف و وصف شده است. نوروز یکی از بنیادهای مهم وجودی ملی‌مان است چرا که هویت وجودی‌مان را نیرومندتر می‌سازد. ما ملتی هستیم که در میان فجایع و رویدادهای تلخ، بار دیگر برمی‌خیزیم و با عصیان و خیزشی دوباره، حماسه‌ها خلق می‌کنیم.

کورد سربلند، کوردستان آباد و نوروزمان پیروز