کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

هجوم نیروهای رژیم به مردم حاضر در جشن نوروز مریوان

16:40 - 2 فروردین 1397

کوردستان میدیا: نیروهای سرکوبگر رژیم ایران با استقرار در میدان اصلی روستای نی و پرتاب گاز اشک‌آور، مانع از برگزاری مراسم نوروز کوردی شدند.

بنابر گزارش آژانس خبرگزاری کُردپا، روز سه‌شنبه بیست‌ونهم اسفندماه ١٣٩٦ شمسی، هنگامی که مردم روستای نی از توابع شهرستان مریوان، بنابر رسم هر ساله، قصد برگزاری جشن نوروز و برافروختن آتش نوروزی را داشتند، با هجوم نیروهای تروریستی رژیم اسلامی ایران روبرو شدند که در نهایت با ضرب‌وشتم شدید حاضرین در میدان اصلی این روستا، نیروهای رژیم مانع از برگزاری این مراسم شدند.

بنابر گزارش شاهدان عینی، کوردها هنگامی که با هجوم نیروهای ضدشورش، نیروی انتظامی و اطلاعاتی ایران روبرو گردیدند، با دستان خالی به مقاومت و ایستادگی در مقابل این توحش و درندگی پرداختند.

هجوم نیروهای رژیم اسلامی به جشن نوروز، فضایی از خشونت و التهاب را در این روستا حاکم کرد که تا ساعات پایانی شب ادامه داشت.

آژانس خبرگزاری کُردپا در ادامه گزارش خود متذکر می‌شود که روز بعد از این ماجرا، یعنی چهارشنبه اول فروردین ١٣٩٧ شمسی، مردم روستای نی تصمیم می‌گیرند که تحت هر شرایطی مراسم جشن نوروز و برافروختن آتش نوروزی را برگزار کنند. در این روز که صدها نیروی اطلاعتی و سرکوبگر رژیم در این روستا مستقر بودند بار دیگر مانع از اجرائی شدن این تصمیم می‌شوند که این امر موجب بروز درگیری شدید میان مردم و نیروهای سرکوبگر رژیم اسلامی می‌شود. این نیروها علاوه بر ضرب و شتم شدید مردم با باتوم و چماق، به صورت گسترده از گاز اشک‌آور استفاده کرده که مصدومیت چندین کودک خردسال را در پی داشت.

همچنین بنابر گزارشات منتشر شده، تا کنون سه شهروند ساکن این روستا از سوی نیروهای تروریستی-اطلاعاتی رژیم بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

بنابر آخرین گزارشات از شاهدان عینی، رژیم اسلامی ایران هنگامی که با مقاومت مردم روبرو شده، برق کامل این روستا را قطع کرده و بر تعداد نیروهای اطلاعاتی، انتظامی و ضدشورش در این روستای چند صد خانواری افزوده است و فضای کاملا میلیتاریزه شده‌ای بر آن حاکم کرده است.