کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

معلمان در ایران به زیر خط فقر سقوط کردند

17:50 - 6 فروردین 1397

کوردستان میدیا: شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان از استثمار معلمان و فقر تحمیلی بر بازنشستگان در ایران به شدت انتقاد کرد.

بنابر گزارشات منتشر شده، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با انتشار بیانیه‌ای از کمبود بودجه‌های آموزشی، مشکلات فعلی سیستم آموزشی و پایین بودن دستمزد فرهنگیان شاغل و بازنشسته در ایران انتقاد کرد.

در این بیانیه ضمن حقیر و صدقه‌گونه خواندن مساله آموزش در نظام بودجه‌ریزی ایران، از خصوصی‌سازی آموزش و در دسترس نبودن آموزش باکیفیت و رایگان و استثمار معلمان سخن به میان ‌آمده‌است. بر اساس این بیانیه، بازنشستگان در فقر تحمیلی بر اساس تبعیض به سر می‌برند و حقوق و دستمزدشان همچنان زیر خط فقر است.

بنابر آمار و گزارشات منتشر شده، میزان حقوق بازنشستگی معلمان از بسیاری از سازمان‌های دیگر کمتر است و بازنشستگان این صنف، خواهان یکسان‌سازی حقوق خود با دیگر بازنشستگان هستند.

وضعیت نامناسب معلمان آن‌ها را بر آن داشت تا در اردیبهشت ٩٦، طی نامه‌ای ضمن ناکارآمد خواندن چهار سال ریاست‌جمهوری دولت حسن روحانی، نسبت به شرایط حاکم و انجام نشدن اقدامات موثر، اعتراض نمایند.

معلمان در ادامه این اعتراضات جهت مطالبه حقوق خود، روز سیزدهم مهر ماه ٩٦، روز جهانی معلم، نسبت به عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان و حقوق کم بازنشستگان و معلمان و بودجه نازل آموزش و پرورش، دست به تجمع اعتراضی زدند.

در طول سال ٩٦، بارها معلمان شاغل و بازنشسته در مقابل مجلس رژیم و اداره آموزش و پرورش شهرهای مختلف ایران دست به تجمع اعتراضی زدند، که اعتراضات آن‌ها با حقوق‌های عقب افتاده و مزایای پرداخت نشدنی روبه‌رو شد.

بر اساس لایحه بودجه سال ٩٧، میانگین حقوق معلمان حدود دو میلیون و سیصد و پنجاه هزار تومان استاین مبلغ در شرایطی در نظر گرفته شده است که خط فقر از نظر کارشناسان حدود ٤ میلیون تومان است. که بر این اساس تمام معلمان ایران در زیر خط فقر قرار می‌گیرند.

اعتراض به وضعیت معیشتی و اقتصادی در ایران از اواخر سال ٩٦، روندی روبه‌ افزایش به خود گرفته ‌است و در بسیاری از موارد با برخورد شدید و ضدانسانی عوامل حکومتی روبه‌رو گردیده.