کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

کوردستان با پیشوا قاضی محمد تجدید میثاق می‌کند

17:18 - 7 فروردین 1397

کوردستان میدیا: کمپین کوردستان تجدید میثاق می‌کند به منظور بزرگداشت یاد پیشوا قاضی محمد، در شهرهای کوردستان، آغاز به کار کرد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، فعالان مدنی و سیاسی کوردستان در آستانه هفتاد و یکمین سالگرد شهادت پیشوا قاضی محمد، کمپینی را راه‌اندازی کرده‌اند.

مجریان کمپین کوردستان تجدید میثاق می‌کند ، از مردم کوردستان می‌خواهند که عصر روز پنجشنبه، نهم فروردین ماه با حضور بر مزار پیشوا قاضی محمد، بار دیگر با آرمان‌های، رهبر ملت کورد تجدید میثاق نمایند.

در روز دهم فروردین ١٣٢٦ شمسی، برابر با ٣٠ مارس ١٩٤٧ میلادی، قاضی محمد رئیس جمهور حکومت تازه تاسیس کوردستان و یاران او محمد سیف قاضی، وزیر دفاع و معاون پیشوا و نیز صدر قاضی، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای ملی رژیم شاهنشاهی و نماینده مناطق کوردستان، بعد از چند جلسه دادگاه فرمایشی و نظامی و با دستور مستقیم محمدرضاشاه پهلوی، توسط رزم‌آرا، رئیس وقت ستاد ارتش ایران، در میدان چوارچرا شهر مهاباد، اعدام شدند.

میدان چوارچرا، میدانی است در شهر مهاباد که جمهوری کوردستان در آن‌جا رسما موجودیت خود را اعلام کرد.

تلاش فعالان سیاسی ـ فرهنگی و شخصیت‌های اجتماعی در بخش‌های مختلف کوردستان جهت به ثبت رسانیدن روز دهم فروردین، به عنوان روز شهیدان کوردستان و به رسمیت شناختن این روز از جانب احزاب سیاسی و نیز حکومت اقلیم کوردستان، طی سال‌های اخیر و تا کنون ادامه‌دارد.

فعالان مدنی و سیاسی، هر ساله اقداماتی را در جهت بزرگداشت این روز و ادای احترام به تلاش و از خودگذشتگی پیشوا و همراهانش در طول ١١ ماه عمر گرانبهای جمهوری کوردستان و دستاوردهای ارزشمند آن، در شهرهای مختلف کوردستان انجام می‌دهند و بدین گونه وفاداری خود به خون جان‌باختگان راه آزادی کوردستان و هدف والای آنان را نشان می‌دهند.