کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

جشنواره \"هه‌لپه‌رکی\" بانه، بدون حضور زنان پایان یافت

16:52 - 12 فروردین 1397

کوردستان میدیا: دومین جشنواره هه‌لپه‌رکی، در بخش‌های سرچوپی، گاوانی، لباس، کودکان، موسیقی و گروه‌های برتر هه‌لپه‌رکی در شهر بانه خاتمه یافت.

دومین جشنواره هه‌لپه‌رکی در شهر بانه و با حضور ١٢ گروه از شهرهای مختلف کوردستان آغاز به کار کرد.

در این جشنواره که در سالن فرهنگ و ارشاد شهر بانه اجرا شد، هر کدام از گروه‌های شرکت‌کننده، با اجرای هه‌لپه‌رکی به شیوه‌های متفاوت، تنوع و گوناگونی این رقص را به تماشاگران، نشان دادند.

کوردها، به رقص خود که دارای تنوع بسیاری است، هه‌لپه‌رکی می‌گویند. تعدد تنوع رقص‌های کوردی آنچنان بسیار است که هرکدام شهرها و روستاهای کوردستان و یا مناطق این سرزمین، چندین هه‌لپه‌رکی مختص به خود را دارند.

در هه‌لپه‌رکی،که میراثی به جای مانده از گذشتگان است، مردان و زنان در کنار هم، با لباس کوردی و همراه با آرایشی زیبا به پایکوپی می‌پردازند.

دومین جشنواره هه‌لپه‌رکی کوردی در بانه در حالی پایان یافت که گروه‌های شرکت‌کننده، همگی متشکل از مردان بودند و هیچ زنی در این گروه‌ها حضور نداشت.

اجرای این جشنواره در شهرهای کوردستان، با اعلام نارضایتی برخی روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی همراه بود که در صفحه‌های شخصی خود به اجرای جشنواره هه‌لپه‌رکی بدون حضور زنان اعتراض داشتند و رسمیت آنر زیر سوال برده بودند.

اجرای این گونه جشنواره‌ها از سوی رژیم بدون حضور زنان، حاکی از تلاش رژیم برای از بین بردن فرهنگ حاکم بر کوردستان و در حاشیه نگه‌داشتن زنان است و گونه‌ای دیگر از رفتارهای تبعیض‌آمیز نسبت به آنان است که روز به روز در حال افزایش می‌باشد.