کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

کاهش آمار متقاضیان کنکور، حاصل حاکمیت رژیم اسلامی بر ایران

17:26 - 14 فروردین 1397

کوردستان میدیا: شمار متقاضیان کنکور سراسری برای ورود به دانشگا‌ه‌ها و ادامه تحصیل در مقاطع عالی در ایران، روبه کاهش است.

علی زرافشان، معاون آموزش متوسط وزارت آموزش و پرورش ایران با اعلام اینکه شمار داوطلبان کنکور از یک میلیون و ٧٠٠ هزار نفر به ٨٠٠ هزار نفر رسیده‌است، از کاهش علاقه دانش‌آموزان به ادامه تحصیلات عالی سخن گفت.

او با اشاره به اینکه بیش از ٦٧ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در مشاغل غیرمرتبط با رشته تحصیلی خود کار می‌کنند، گفت: بیشتر سرمایه کشور در راستای رشته‌هایی صرف می‌شود که برای آینده بازار کاری ندارند.

زرافشان همچنین به کاهش آمار تعداد دانش‌آموزان مقطع پیش‌دانشگاهی نسبت به مقطع دبیرستان از ٥٥٠ هزار نفر به ٤٣٠ هزار نفر اشاره کرد. او دلیل اصلی کاهش متقاضیان دانشگاهی را رونق کسب وکار دانسته است، این درحالی که طبق آمارهای منتشر شده، بیکاری همچون یکی از معضلات اجتماعی و یکی از دلایل نامناسب بودن وضعیت معیشتی، همچنان گریبانگیر مردم ایران است که اعتراضات سراسری در اواخر سال گذشته و همه‌گیر شدن این اعتراضات در سراسر ایران، همگی نشان از وجود این معضل حل‌نشدنی و ناکارآمدی حکومتی در رابطه با وجود این مشکل اساسی است.

در واقع کاهش چشم‌گیر متقاضیان ورود به دانشگاه و نیز عدم رقبت جوانان به ادامه تحصیل ناشی از ناامیدی نسل جوان به آینده و وضعیت حاکن بر ایران می‌باشد. علاوه بر شرایط سخت اقتصادی که کلیت زندگی مردم ایران را تحت تاثیر قرار داده و نبود چشم‌انداز روشنی بعد از فارغ‌التحصیلی و نبود بازار کار برای آنان از جمله عوامل اصلی عدم ادامه تحصیل جمعیت کثیری از ایرانیان می‌باشد.

وضعیت معیشتی نامناسب و کمبود درآمدها و همچنین هزینه‌های گزاف در بازارهای ایران، شهروندان را بر آن داشته تا از راه‌های گوناگون به کسب وکار بپردازند، که در این میان خانواده‌های کم‌درآمد از اقشار پایین جامعه بیشر از دیگران در معرض مشکلات اقتصادی قرار می‌گیرند. بدین سبب دانش‌آموزان به جای صرف وقت و همچنین صرف هزینه‌های مالی بالا برای ادامه تحصیل، ترک تحصیل و پرداختن به مشاغل پر درآمد، بدون آموزش حرفه‌ای را ترجیح می‌دهند.