کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

زلزله کرماشان، همچنان قربانی می‌گیرد

22:25 - 14 فروردین 1397

کوردستان میدیا: برای چندمین بار متوالی، زلزله چندین شهر کرماشان را لرزاند و این بار در مقیاس ٥/٣ ریشتر، خسارت جانی و مالی گسترده‌ای بر ساکنان این منطقه وارد کرد.

ظهر روز یکشنبه، دوازدهم فروردین ماه، زلزله‌ای به مقیاس ٥/٣ ریشتر، چندین شهر از توابع استان کرماشان از جمله سرپل‌ذهاب، گیلانغرب و قصر شیرین، را لرزاند و منجر به وارد آمدن خسارت‌هایی به این مناطق شد.

بر اساس گزارش موسسه ژئوفیزیک تهران، این زلزله در عمق هشت کیلومتری زمین رخ داده‌ است که تا به‌حال آمار مصدومین این زلزله، ٥٤ نفر اعلام شده‌است. اما با این اوصاف برخی دیگر از مسئولان جمهوری اسلامی در اظهاراتی متناقض اعلام کردند که: این زلزله خسارت مالی و جانی بر جای نگذاشته‌است.

این سخنان متناقض در حالی‌ست که تصاویر و ویدئو-کلیپ‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، از شدت و وسعت خسارات جانی و مالی وارده بر مردم خبر می‌دهند.

از آبان ماه سال گذشته تاکنون ، چندین مورد زلزله در کرماشان روی داده است که از میان آن‌ها زلزله ٧/٣ ریشتری سرپل‌ذهاب بزرگترین مقیاس را به خود اختصاص داد که بیش از ده‌هزار کشته و زخمی بر جای گذاشت.
قابل ذکر است، نبود امکانات گرمایشی و عدم رسیدگی تعمدی جمهوری اسلامی به نیازهای فوری مردمان این مناطق مرگ حداقل پنج کودک خردسال را به دنبال داشته که بنابر اذعان فعالین کورد این آمار بسیار کمتر از مرگ‌ومیر کودکان بر اثر سرما و عفونت سیستم تنفسی می‌باشد.

فعالین کورد مدعی هستند که حداقل ٢٥ کودک خردسال در روزهای پس از زلزله جان خود را بر اثر کمبود امکانات و نبود سرپناه از دست داده‌اند.

شایان ذکر است که پس از چند ماه از وقوع اولین زلزله در کرماشان، رژیم ایران هیچ اقدامی در جهت بهبود شرایط انجام نداده و هنوز هم بسیاری از مردم این منطقه از کانکس و چادر نیز محروم‌اند و با وجود باران‌های مکرر و سرما بدون سرپناه و در شرایطی بسیار سختی به سر می‌برند.