کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

حضور در ورزشگاه‌ها، رویایی برای زنان ایرانی

17:55 - 15 فروردین 1397

کوردستان میدیا: در حالی که ولیعهد عربستان در سال گذشته از آزادی ورود زنان به اماکنی همچون استادیوم‌های ورزشی خبر داد، ایران هر روز بر دامنه‌ی سرکوب زنان می‌فزاید.

عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی وزیر ورزش و جوانان ایران در گفتگو با خبرگزاری حکومتی خانه ملت از طرحی سه مرحله‌ای برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها سخن گفت.

بنابر گفته‌های احمدی، طرح مذکور از سه مرحله تشکیل شده‌است که در مرحله اول، حضور زنان در مسابقات و رویدادهای ورزشی انفرادی مانند: بولینگ، بیلیارد و سوارکاری مهیا می‌شود و سپس در مرحله دوم، زنان و خانواده‌هایی که در کانون هواداران باشگاه‌های ورزشی یا به صورت الکترونیکی، ثبت‌نام شده و پذیرش شده‌اند، اجازه حضور در مسابقات رشته‌هایی همچون والیبال، بسکتبال و هندبال را پیدا می‌کنند و در نهایت زنان و خانواده‌ها می‌توانند در مسابقات به اصطلاح ملی تمامی رشته‌های ورزشی انفرادی و تیمی در ورزشگاه‌ها و سالن‌ها شرکت نمایند.

وی متذکر شد که حضور زنان در مسابقات رشته‌هایی همچون شنا به دلیل نوع پوشش شناگران و قوانین جمهوری اسلامی اکیدا ممنوع است.

حضور در ورزشگا‌ه‌ها و به خصوص مشاهده مستقیم مسابقات ورزشی برای زنان ایرانی به رویایی بدل شده است که سال‌‌هاست برای دست یافتن به آن در تلاش‌اند. تلاشی که در چندین مورد با اعمال خشونت و برخوردهای شدید امنیتی از سوی نیروهای جمهوری اسلامی همراه بوده‌ است.

زنان در کشورهایی که سیستم حکومتی آن‌ها بر مبنای جدای دین از سیاست شکل گرفته و قوانین آن در چارچوب حقوق بشر تدوین شده، از آزادی‌های برحق خود بهره‌مند هستند و امکان حضور در اماکن عمومی و یا پرداختن به ورزش‌های مورد علاقه‌ی خود را دارند.

در ایران و کشورهای مذهبی دیگر، حضور زنان ورزشکار در ورزش‌های انفرادی و تیمی بدون پوشش کامل اسلامی امکان‌پذیر نیست و مردان از حضور در ورزشگا‌ه‌ها و دیدن مسابقات آن‌ها منع شده‌اند. در واقع منع مردان و زنان از این حضور، گامی در جهت افزایش تبعیض و تفکیک جنسیتی در ایران و کشورهای مذکور است که این خود موجب بازتولید مستمر سلطه تفکر مردسالارانه، بر جامعه می‌شود.